Zľava: Jake Gyllenhaal, Dustin Hoffman a Susan Sarandon. FOTO - IMDB
* Premiéra v SR: 8. januára
Tento film, ako zistíte, keď už je dej dávno rozbehnutý, odohráva sa začiatkom sedemdesiatych rokov, v čase, keď moderná Amerika prišla o nevinnosť. Napadne nám to z fotografie, ktorú mala pripichnutú na nástenke krásna poštárka Bertie. Vidíme na nej jej snúbenca, dávno nezvestného, strateného vo vietnamskej džungli. Počujeme to aj z neveriaceho hlasu obchodníka s nehnuteľnosťami Bena, ktorý si nevie predstaviť, že čoskoro majú vzniknúť obrovské obchodné domy, v ktorých sa bude predávať chlieb vedľa šnúrok od topánok.
Nie však táto Amerika v predvečer mcdonaldov je v centre Polnočnej míle Brada Silberinga. Ide o jednu bezčasovo nezmyselnú smrť v malom meste. Zastrelili mladú ženu, ktorá mala tesne pred svadbou. Sedela v zlom čase na zlom mieste, v kaviarni, kde sa dostala medzi manželskú hádku, vedenú s odistenou zbraňou.
Ako sa s absurdnou tragédiou vyrovnajú pozostalí? Zvláštne. Matka sa teší, keď ich rodinný pes s labilným žalúdkom na kare povracia topánky tým ľuďom, ktorým má. Otec sa vrhne do pragmatického aktivizmu. Snúbenec vyzerá nezúčastnene a ticho sa motá hore-dolu.
Vlastne si to dievča možno ani nechcel vziať. Lenže keď zomrie, cíti povinnosť nahradiť rodičom stratené dieťa. Nastúpi do firmy jej otca, hoci nemá ani potuchy o obchodovaní s nehnuteľnosťami, a je ochotný - no nijako sa do toho nehrnie - vypovedať o svojej snúbenici pred súdom, aby šialený páchateľ dostal elektrické kreslo.
To celé možno znie dosť osudovo, ale v skutočnosti je to len hrozne banálne, a banalitou občas prebleskne groteskný humor. Režisér, producent a autor scenára Brad Silbering, ktorému manželka tiež zahynula pri vražde, si v Polnočnej míli trúfa takto balansovať na ostrí noža. Vyhľadáva smiech, keď ukazuje to najsmutnejšie, zrieka sa sĺz, a to, čo sa začína ako fraška, postupne sa mení na školu smútku. Sprevádzajú ju Rolling Stones s piesňou Moonlight Mile.
Za to, že sa filmu tento plazivý prechod darí, vďačí hercom. Nádhernou dvojicou z čias, keď sa len telefonovalo a písali sa listy, je Jake Gyllenhaal a Ellen Pompeo ako roztopašná poštárka, ktorej nemotorný ženích posiela kopy listov. Otec obete, Dustin Hoffman, je jedným z neúspešných posledných predstaviteľov končiacej sa éry. A hviezdy ako Holy Hunterová sú ešte aj vo vedľajších úlohách.
Polnočná míľa je však najmä filmom Susan Sarandonovej. JoJo je matka zavraždenej a jej stratégia vytláčania hrôzy, presúvanie zúfalstva, každé gesto odpustenia sú veľmi presvedčivé.
Neexistuje spravodlivá pomsta za smrť nevinného človeka, znie ponaučenie. Preto v Polnočnej míli zvíťazila klasická obdivuhodná Amerika slobody, radostného súhlasu so životom a umením.
V Spojených štátoch mal tento film premiéru dosť krátko po jedenástom septembri, a k nám do Európy sa dostal až po dvoch rokoch. V hlavných úlohách sú dvaja najznámejší mieroví aktivisti Hollywoodu. Môžeme ten film vidieť aj ako veľmi presne zaraditeľný dokument citového života začínajúcej sa novej epochy.