Po reorganizácii a prepúšťaní vo Vojenskej hudbe Trenčín a Banská Bystrica nebudú tieto súbory schopné ďalej reprezentačne koncertovať. Hrávať budú zrejme už len na vojenských pohreboch, nástupoch a prísahách. FOTO - AUTOR
V trenčianskom súbore prepustia 14 hudobníkov, ostane ich 31. Podobné to bude aj v bystrickom súbore. Zmeny sa nedotknú len Ústrednej vojenskej hudby v Bratislave, ktorá slúži najmä prezidentovi a na reprezentačné účely. „Dnes to je 45-členné hudobné teleso na špičkovej európskej úrovni a teraz chcú z neho spraviť 30-člennú účelovú vojenskú hudbu. To je pre túto hudbu katastrofa. To, čo sa budovalo dlhé roky, sa neguje," hovorí bývalý veliteľ Vojenskej hudby v Trenčíne Ludvík Soukup. V armáde sa rozhodlo, že na reprezentáciu stačí len jeden súbor, pritom napríklad v Maďarsku ich majú osem, v Rakúsku dokonca deväť a aj v susedných Čechách ich je päť.
Ešte ostrejšie hodnotí reorganizáciu vo vojenských súboroch Jaroslav Pádivý, uznávaný odborník dychovej hudby. „Minimálny počet členov, ktorý orchester potrebuje, aby bol funkčný, aby mohol hrať všetko a dobre, je 38 až 40 hráčov! O redukcii rozhodujú ľudia, ktorí sa neporadia s odborníkmi alebo ich ignorujú," myslí si Pádivý.
Súčastný vedúci trenčianskej vojenskej hudby Peter Apolen tvrdí, že armáda sa bude snažiť prepustiť takých, ktorí majú nárok na výsluhový dôchodok. „Musíme brať však do úvahy i to, aby sa zachovalo nástrojové zloženie, s ktorým sa dá aspoň čo-to hrávať," dodáva. Priznáva však, že mnohé z aktivít, ktorým sa doteraz súbor venoval, budú musieť vypustiť.
Pádivý považuje za alarmujúci i stav, ktorý po redukcii vojenskej hudby nastane v Trenčíne. „Keď sa stal Juraj Liška primátorom, prosil som ho, aby sa snažil trenčiansky orchester zachovať v počte 60. Všetky krajské mestá majú kamenné divadlá, symfonické orchestre. Trenčín mal jediné profesionálne umelecké združenie, a to vojenskú hudbu. Teraz, keď táto hudba bude 30-členná, stane sa z hudobného pohľadu nefunkčná. Trenčín bude krajským mestom, ktorému neostane na profesionálnej umeleckej úrovni nič."
Podľa ministerstva obrany nemožno uvedené reformné opatrenia považovať za degradáciu koncertných umeleckých telies. „Organizačné zmeny boli dlhodobo plánované a vychádzajú z potrieb a možností ozbrojených síl," povedala zástupkyňa riaditeľa komunikačného odboru hovorkyňa ministerstva Katarína Heimschildová.
MICHAL PIŠKO