
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
Keď chce lietadlo vzlietnuť, musí dať letový plán. Je to formulár, v ktorom piloti uvedú typ lietadla, imatrikulačnú značku, údaje o prevádzkovateľovi, prístrojové a identifikačné vybavenie lietadla a trasu letu. Takýto plán sa v rámci Európy posiela do centrály v Bruseli, kde lety koordinujú a povoľujú.
Ak lietadlo dodržuje trať letu, centrála v každom štáte mu zabezpečuje rozostupy s inými lietadlami. Pri odklone lietadla z trasy (čo sa stalo aj v USA pred útokom), musia všetky orgány okamžite reagovať. Najskôr s otázkami na posádku lietadla, prečo mení trasu, výšku a smer s upozornením, aby sa vrátili do pôvodného režimu. Ak posádka neodpovedá, ak sa preruší spojenie alebo posádka stihne zapnúť tiesňové tlačidlo, vojaci dostanú upozornenie a veliteľ dáva pokyny.
Vojenské lietadlá iných štátov sa môžu dostať do nášho vzdušného priestoru len na základe zvláštneho povolenia. Jeho udeľovanie je v kompetencii ministerstva zahraničných vecí. (rf)