
FOTO - REUTERS
Problémy Swissairu nastali iba deň potom, čo im dve banky odsúhlasili záchranný balík s cieľom vyhnúť sa bankrotu. Bezprostredne na to však však boli zasiahnuté sériou úderov, počnúc zabavením dvoch lietadiel londýnskym letiskom Heathrow a končiac zastavením dodávok benzínu pre lety z Zürichu.
V tom istom čase oznámila belgická vláda, že podnikne právne kroky proti Swissair za to, že švajčiarske aerolínie odmietli zaplatiť za 49,5-percentný podiel v aerolinkách Sabena. Predstavenstvo Sabeny ihneď iniciovalo večerné stretnutie, kde sa malo hovoriť o možnosti dať vlastnú firmu do konkurzu.
Hovorca British Petroleum, jedného z najväčších dodávateľov paliva pre Swissair, povedal, že všetci, od koho aerolinky benzín nakupovali, žiadali od Švajčiarov zálohy za palivo. Všetky lietadlá, ktoré boli v tom čase vo vzduchu, pokračovali v letoch do pôvodných destinácií, iné lietadlá sa však už zo zeme neodlepili.
Podľa BBC ťažkosti Swissairu s nedávnym útokom na Spojené štáty priamo nesúvisia. V hlbokých problémoch plávali tieto aerolínie už pred jedenástym septembrom. Príčinou bola ich masívna akvizičná stratégia, pri ktorej investovali do viacerých chudobných aeroliniek.
Swissair dal napríklad veľa peňazí za francúzske aerolínie Air Littoral, Air Liberte a AOM. Takisto kúpa takmer polovičného podielu v popredných belgických aerolinkách Sabena mu na sile nepridali. Swissair vlastní tiež minoritné podiely v South African Airlines, poľských LOT alebo talianskych Volare.
Ešte po minulotýždňovom ohlásení nižšej straty, ako sa očakávalo, nešetrili predstavitelia Swissairu optimizmom. Hovorili o urýchlení reštrukturalizačného plánu spočívajúceho vo vyplatení dlhov veriteľom a zrušení 1 250 nadbytočných pracovných miest.