Väčšina autobusových spoločností zostala pri diaľkových linkách nad 100 kilometrov pri starých cenách alebo ceny zvýšila len minimálne. Košická SAD podľa Eleny Belicovej zdražila ceny na spomenutých linkách o päť percent, na kratších o desať percent.
„Dôchodcovia na prímestských autobusových linkách nebudú platiť za každých 50 kilometrov korunu, ale päť korún," hovorí riaditeľ SAD Bratislava Emil Binda.
Návrh cenového výmeru ministerstva financií znižuje aj zľavy na týždenné a mesačné cestovné lístky pre žiakov, na ktoré prispieva štát. Hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský povedal, že aj napriek tomu je železničná doprava pre žiakov a študentov „výrazne výhodnejšia", pretože nárast cien bude nižší ako v SAD.
Železnice umožnia študentom využívať dva druhy zliav na jeden preukaz. Doteraz sa museli rozhodnúť buď pre týždenné, alebo mesačné lístky, alebo jednosmerné zľavnené lístky.
Zmenila sa aj cena vlakových permanentiek. „Vo všeobecnosti možno povedať, že cestovanie na základe traťových predplatných cestovných lístkov bude v prvých piatich tarifných pásmach, na krátke vzdialenosti do 25 kilometrov, podstatne výhodnejšie ako cestovanie na celé, prípadne spiatočné cestovné lístky," hovorí Čikovský.
Novinkou pre cestujúcich IC a EC vlakmi, kde štát cestovné nereguluje, bude od 1. februára 2004 zákaznícka ponuka Častý cestujúci. Pravidelní cestujúci môžu cestovať výhodnejšie. Železničná spoločnosť a České dráhy sa dohodli aj na vzájomnom uznávaní preukazov na zľavu cestovného v susedskej preprave.
Na povinne miestenkové IC vlaky zavádza Železničná spoločnosť globálne cestovné. V silných dňoch sa najprv bude predávať 90 miest za štandardnú cenu (IC Standard) a zvyšných 110 miest za cenu vyššiu o 20 percent (IC Flexi), čo je o 5 - 10 percent viac oproti terajšej cene v IC vlakoch. V slabých dňoch sa 50 miest predá za cenu bežného rýchlika (IC Plus) a ostatné miesta do dvesto, za štandardnú cenu (IC Standard), čo je o päť percent menej v porovnaní s dnešným cestovným.
Po spustení predaja cestovných lístkov cez internet si cestujúci budú môcť na prvých 30 sedadiel vo vlaku kúpiť cestovný lístok 14 dní pred odchodom vlaku len do druhej triedy. Lístok už nebude možné vrátiť. Jeho cena v slabých dňoch na trasu Bratislava - Košice bude len 299 korún.
Bratislava - Košice
vlak | 518 |
autobus | 496 |
auto | 1042 |
(spotreba 7 l na 100 km, cena benzínu 33,10 korún/l, trasa 450 km, celková cena 1042 korún)
Zvýšenie cien vo vlakoch
vzdialenosť | základné cestovné | žiacky mesačník | ||
obojsmerný | ||||
2003 | 2004 | 2003 | 2004 | |
1 - 5 | 7 | 8 | 86 | 110 |
6 -10 | 11 | 12 | 132 | 172 |
11 - 15 | 17 | 18 | 202 | 250 |
16 - 20 | 21 | 24 | 250 | 336 |
21 - 25 | 28 | 32 | 328 | 452 |
26 - 30 | 32 | 36 | 374 | 508 |
51 - 60 | 66 | 74 | 772 | 1038 |
91 - 100 | 114 | 124 | 1334 | 1770 |
191 - 210 | 226 | 248 | 2644 | 3478 |
(vzdialenosť v km, ceny v Sk)
Zľavy na vlak do Česka
Košice - Praha | Bratislava - Praha | |
základné cestovné | 1214 Sk | 723 Sk |
študenti a dôchodcovia | 657 Sk | 385 Sk |
(jednosmerný lístok)
Diaľničné nálepky
Platnosť jeden rok | 2003 | 2004 |
do 3,5 tony | 600 | 750 Sk, |
od 3,5 tony do 12,0 ton | 4000 | 5000 Sk |
nad 12,0 ton | 8000 | 10 000 Sk |
Platnosť pätnásť dní | ||
do 3,5 tony | 100 | 150 Sk |
od 3,5 tony do 12,0 ton | 600 | 750 Sk |
nad 12,0 ton | 1200 | 1500 Sk |
Platnosť jeden deň | ||
auto nad 12 ton | 200 | 250 Sk |
Zvýšenie cien čaká aj na študentov
O dve koruny viac stojí od Nového roka autobusový lístok z Kremnice do Žiaru nad Hronom. Mnohí cestujúci zdraženie na 25 korún včera ošomrali. Ľudia o zdražení zväčša už vedeli, takže šoféri nemuseli veľa vysvetľovať.
Na trase Zvolen - Krupina a Zvolen - Detva sa platí o štyri koruny viac. Lístok do Krupiny i do Detvy stojí po novom 40 korún. Cena lístka zo Zvolena do Banskej Štiavnice stúpla zo 43 na 47 korún.
Milan Chabada z SAD Zvolen hovorí, že zvýšenie cestovného môže prekvapiť skôr žiakov po skončení prázdnin. Napríklad na trase Zvolen - Detva zdražie mesačný obojsmerný lístok zo 454 na 640 korún.
Dopravná riaditeľka SAD Trenčín Sylvia Konstantová hovorí, že v ich podniku, pod ktorý spadá aj Považská Bystrica, Nové Mesto nad Váhom a Ilava, by mali zdražieť len prímestské spoje.
V žilinskej autobusovej doprave, pod ktorú patrí ešte aj Martin, Čadca a Kysucké Nové Mesto, budú tiež zdražovať len prímestské spoje. (eta, wm, mp)
Maximálne ceny vo verejnej autobusovej doprave osôb
Tarifná vzdialenosť | Jednosmerné cestovné | |||
Obyčajné cestovné | Osobitnécestovné | |||
r. 2003 | r. 2004 | r. 2003 | r. 2004 | |
km | Sk | Sk | Sk | Sk |
1 - 4 | 8 | 9 | 4 | 4 |
5 - 7 | 9 | 10 | 4 | 5 |
8 - 10 | 13 | 14 | 6 | 7 |
11 - 13 | 16 | 18 | 8 | 9 |
14 - 17 | 20 | 22 | 10 | 11 |
18 - 20 | 23 | 25 | 11 | 12 |
21 - 25 | 28 | 31 | 14 | 15 |
26 - 30 | 36 | 40 | 18 | 20 |
31 - 35 | 43 | 47 | 21 | 23 |
36 - 40 | 48 | 53 | 24 | 26 |
41 - 45 | 53 | 58 | 26 | 29 |
46 - 50 | 60 | 66 | 30 | 33 |
51 - 55 | 67 | 74 | 33 | 37 |
56 - 60 | 71 | 78 | 35 | 39 |
61 - 70 | 81 | 89 | 40 | 44 |
71 - 80 | 91 | 100 | 45 | 50 |
81 - 90 | 106 | 117 | 53 | 58 |
91 - 100 | 116 | 128 | 58 | 64 |
Tarifná vzdialenosť | Žiacky lístok týždenný | Žiacky lístok mesačný | ||||||
Jednosmerný | Obojsmerný | Jednosmerný | Obojsmerný | |||||
r. 2003 | r. 2004 | r. 2003 | r. 2004 | r. 2003 | r. 2004 | r. 2003 | r. 2004 | |
km | Sk | Sk | Sk | Sk | Sk | Sk | Sk | Sk |
1 - 4 | 12 | 18 | 24 | 36 | 50 | 72 | 100 | 144 |
5 - 7 | 13 | 20 | 26 | 40 | 57 | 80 | 114 | 160 |
8 - 10 | 19 | 28 | 38 | 56 | 82 | 112 | 164 | 224 |
11 - 13 | 24 | 34 | 48 | 68 | 101 | 136 | 202 | 272 |
14 - 17 | 30 | 44 | 60 | 88 | 126 | 176 | 252 | 352 |
18 - 20 | 34 | 50 | 68 | 100 | 145 | 200 | 290 | 400 |
21 - 25 | 42 | 62 | 84 | 124 | 176 | 248 | 352 | 496 |
26 - 30 | 54 | 80 | 108 | 160 | 227 | 320 | 454 | 640 |
31 - 35 | 64 | 94 | 128 | 188 | 271 | 376 | 542 | 752 |
36 - 40 | 72 | 106 | 144 | 212 | 302 | 424 | 604 | 848 |
41 - 45 | 79 | 116 | 158 | 232 | 334 | 464 | 668 | 928 |
46 - 50 | 90 | 132 | 180 | 264 | 378 | 528 | 756 | 1056 |
51 - 55 | 100 | 148 | 200 | 296 | 422 | 592 | 844 | 1184 |
56 - 60 | 106 | 156 | 212 | 312 | 447 | 624 | 894 | 1248 |
61 - 70 | 121 | 178 | 242 | 356 | 510 | 712 | 1020 | 1424 |
Autor: krs