To však znamená, že v niektorých prípadoch prídu aj o isté výhodu. V Rakúsku začne 1800 Slovákov na tamojších univerzitách platiť už v zimnom semestri roku 2004/2005.
Peter Hatala z ministerstva školstva, ktorý mal na starosti kapitolu Vzdelávanie a mládež, ale zdôrazňuje, že inde budú mať zasa naši študenti výhodu. Napríklad vo Veľkej Británii sa za štúdium platí podľa príjmu rodičov a môžu byť zvýhodnení v možnosti prístupu k pôžičke na štúdium.
Samotná kapitola o vzdelávaní bola relatívne malá, lebo školstvo si riadia členské štáty samy. Dôraz kladie kapitola na pomoc deťom migrujúcich pracovníkov, aby zvládli jazyk krajiny, kde ich rodičia práve pracujú.
Na Slovensku sa to rieši dôrazom na výučbu cudzích jazykov. Hatala hovorí, že to dobre funguje najmä pri veľkých európskych jazykoch, ako je anglický, nemecký, španielsky, francúzsky a taliansky.
Únia sa snaží harmonizovať vzdelávanie tak, aby sa ľudia mohli uplatiť kdekoľvek v Európe bez ohľadu na to, v ktorej krajine študovali.
Brusel prispieva na vzdelávacie programy a tento rok začne s dvoma novými. Erasmus Mundus má podporiť spoluprácu s krajinami mimo Európy a a e-Learning podporuje vzdelávanie v informatike.
Starší program PHARE sa venuje menšinám a ich vzdelaniu, najmä rómskej.
V roku 2000 zasadla v Lisabone Európska rada, ktorá si dala za cieľ vybudovať do roku 2010 najdynamickejšiu ekonomiku vo svete. Vzdelanie určila ako jednu z priorít.
Vzdelávanie a mládež
Prínosy:
* možnosť študovať na vysokých školách v krajinách únie za rovnakých podmienok ako občania príslušnej krajiny
* prístup k riadeniu programov v oblasti vzdelávania a mládeže:
Sokrates II - zameraný na podporu celoživotného vzdelávania
Leonardo da Vinci II - zameraný na podporu odborného vzdelávania
Mládež - zameraný na podporu neformálnych vzdelávacích schém medzi mládežou
Riziká:
* odlev talentovaných študentov na vysoké školy do krajín únie
(Podľa: Slovensko na ceste do EÚ, Kapitoly a súvislosti, J. Figeľ a M. Adamiš)