Ľudmila Farkašovská na Nový rok prvý raz moderovala správy vo virtuálnom štúdiu - reálny bol len pult, všetko ostatné bola počítačová grafika.
BRATISLAVA - „Vítame vás v novej STV, v televízii, ktorá sa na vás pozerá." Takto spustil vo štvrtok večer ústredný riaditeľ Richard Rybníček dlho ohlasovaný „Nový začiatok STV". Zmena prichádza po roku pôsobenia Rybníčka vo funkcii.
„Slovenská televízia sa má priblížiť v profesionalite a kvalite rešpektovaným verejnoprávnym televíziám v Európe," povedal vo vysielaní hovorca STV a člen vedenia Branislav Záhradník.
Premiéra virtuálneho štúdia, zmeny v spravodajstve, nové logo, vizuál, znelky, nová grafika - to všetko doposiaľ vedenie televízie prísne tajilo. V STV sa už tradične s príchodom nového riaditeľa mení celkový dizajn televízie.
„Obavy, zmena, ale vďaka za všetko, že sa to podarilo," objavili sa na obrazovke posledné slová spojené so starým vizuálom. Nasledovala upútavka na nové programy, sľubované kinohity, zábery z nakrúcaní či pohľad na prechádzajúceho sa Richarda Rybníčka. Rybníčkova tvár ako súčasť kampane hľadí aj z novinových inzerátov.
Správy sa prvýkrát vysielali z virtuálneho štúdia. Moderátorka povedala, že štúdio posúva STV „na špičku a robí z nej technologicky najvyspelejšiu verejnoprávnu televíziu v Európe". Prvý deň správy moderovala niekdajšia redaktorka a moderátorka konkurenčnej televízie Markíza Ľudmila Farkašovská a bola sama.
Hlavným motívom nového vizuálu správ je krútiaci sa sieťový model zemegule. Oranžová zemeguľa sa točí aj vedľa moderátorky, či pri popiskách pod zábermi. Samotný obsah správ bol štandardný.
Na rozdiel od Českej televízie, ktorá zdôrazňuje, že je česká, označenia STV1 a STV2 v Slovenskej televízii končia. Programy sú po novom označené ako „Jednotka" a „Dvojka", novým logom sú len čísla 1 a 2 v pravom hornom rohu obrazovky. Vizuál „Jednotky" je v oranžových odtieňoch a „Dvojky" v modrých.
Grafika vizuálu a upútaviek je výraznejšia a dynamickejšia ako predchádzajúca, rovnako aj zvučka. Vedenie ju pred niekoľkými týždňami skúšobne predstavilo vzorke 150 divákov, pre časť bola síce „burácajúca, dynamickejšia", či podobná znelke CNN, celkovo sa však nepozdávala. Vedenie ju napriek tomu spustilo.
Všetky znelky programov či upútaviek sa odvíjajú od základného hudobného motívu. Hlásateľky sa nevrátili, nahradili ich grafické upútavky s virtuálnou hlásateľkou v červených šatách.
Oznam o „novom začiatku" svietil v rohu obrazovky na oboch programoch STV po celé sviatky. Posledné dni pribudla aj časomiera, odpočítavajúca posledné minúty a sekundy do očakávanej zmeny. Nezmizla ani počas prezidentovho novoročného prejavu.
Prvý program Rybníček napriek kritike mnohých skomercionalizoval. Na začiatok STV odvysielala prvý diel seriálu o Napoleonovi a po ňom sci-fi Stevena Spielberga Umelá inteligencia. Na záver prvého dňa išiel prvý diel z českej dokumentárnej série Nevyjasnené úmrtia. Upútavky oznamovali ďalšie komerčné hity.
Na druhom programe, kde by sa mali objaviť aj sľubované programy pre menšinového a náročnejšieho diváka, budú mať stále prevahu archívne materiály.
Zmenené detaily
Nové logo
Na prvý pohľad sa nedá z neho vyčítať, o akú televíziu ide, písmená STV z neho vypadli. Oba programy sú označené graficky spracovanými číslicami 1 a 2. Zmenili sa jingle aj zvučky programov.
Žena v športe
Športové správy nebudú len doménou mužov. Prvé športové spravodajstvo moderovala žena s hlbokým výstrihom na bielom saku.
Grafika
Úplná zmena grafiky, iné titulky, iné písmo.
Koniec rosničiek
Predpoveď počasia už nebudú moderovať dievčatá.
Virtuálne štúdio
Jediná skutočná vec, ktorú divák na obrazovke pri správach vidí, je nasvietený stôl, za ktorým stojí, alebo sedí moderátor. Všetko ostatné v štúdiu, čo sa pri záberoch objavuje na obrazovke, je vytvorené počítačom.
Autor: hr