BANSKÁ BYSTRICA - Vodný motorista Marián Jung (AŠK Dukla Banská Bystrica) absolvoval svoj prvý svetový šampionát v triede OSY 400 v roku 1992. Premiérový štart premenil na zemiakovú medailu, ale odvtedy zbiera vzácne kovy so železnou pravidelnosťou. Po sérii druhých a tretích miest na európskych a svetových šampionátoch ulovil prvé zlato vo vodách Veľkej Británie, kde sa stal v roku 1998 majstrom sveta.
Pri tohtoročnej oslave 27. narodenín (12. marca) predstavovala zbierka rodáka z Malaciek a ich obyvateľa deväť medailí: zlato z MS a po dvakrát striebro a bronz z MS a ME. Pri jeho pravidelnej účasti na stupňoch víťazov ostávalo zodpovedať iba jedinú otázku: aká bude jubilejná, desiata medaila?
Prípravu na tohtoročný septembrový európsky šampionát v Miláne odštartoval M. Jung už pred tromi rokmi, keď začal stavať novú kevlarovú loď so svojím večným rivalom a zároveň priateľom Olivierom Lucasom z Rakúska. Ich úsilie vyšla skoro nazmar, keď v tréningu Maďarka Kohútová nezvládla riadenie a narazila do boku Jungovho motorového člna. Našťastie mechanici 150-centimetrovú dieru za tri hodiny zalepili a Marián psychický tlak zvládol. Bolo to akoby vyvrcholenie všetkých negatívnych skúseností, keď ešte tri týždne pred šampionátom musel riešiť problém s prehrievaním motora Yamato. Ani samotní japonskí špecialisti si s tým nevedeli poradiť, až Marián so svojím menovcom a ladičom motora Srnom namontoval z iného pätnásťročného motora inkriminovaný diel a potom už išiel ako hodinky.
Neustály dážď a nastupujúce zdravotné problémy zoceľovali Mariánove nervy. Trať Idroscala si otestoval už na sústredení v auguste a ani tretí čas v meranom tréningu ho nerozhádzal. Vedel, že ho čakajú štyri rozjazdy a v nich sa dá urobiť veľa.
,,V úvodnej som z bezpečnej vzdialenosti sledoval súboj Angličanov - majstrov sveta Spellera a Cooka a čakal na vhodnú príležitosť. Prišla po ich vzájomnej kolízii a jazdu som vyhral. V druhej som v pohode odštartoval z vedúcej pozície a udržal si ju až do cieľa. V tretej mi stačilo na titul druhé miesto a po Spellerovej chybe som Lucasovi pozametal cestu k víťazstvu a celkovému druhému miestu. Za titul patrí vďaka Dukle a Mišiak racing teamu, kde mi vytvorili vhodné podmienky. Pri nákladoch na tento šport som totiž na peniaze ako bezodná studňa,“ povedal M. Jung, ktorý aj po pretekovom prevážení vážil s loďou predpísaných 170 kg a nič nestálo v ceste oslavám európskeho titulu. Radosť z titulu pokazili iba Taliani, ktorý novému majstrovi Európy nepustili slovenskú hymnu, lebo ju nemali.
Medzi najväčšie športové úspechy zaraďuje Marián aj štvornásobnú účasť na 24-hodinových pretekoch okolo francúzskeho ostrova Rouen, čo je obdoba automobilového Le Mans na vode. Najlepšie umiestnenie si pripísal v roku 1999, keď skončil v triede na štvrtom mieste. ,,Mojím najbližším snom je účasť na budúcoročných majstrovstvách USA, kam nás s Lucasom pozvali. Doteraz tam nevyhral žiadny Európan. A v roku 2003 by som už chcel skúsiť formulu 2, čo je podobná hierarchia ako v automobiloch.“
MIRO GREŠKO