Vianoce dnes - tradícia verzus komercia

„Danuška, máš 5-tisíc, tak si už niečo vyber!" pobádala pred pár dňami stará mama svoju vnučku v hračkárstve bratislavského nákupného centra.

Blížili sa Vianoce a babička chcela, aby si vnučka vybrala darček sama. So zaujatím hľadala, čo najdrahšiu a najskvelejšiu bábiku, ale vnúča sa len unudene pozeralo a nereagovalo na žiadnu z ponúk. Nezaberali ani značkové hity Chou-chou či Baby Annabell.

Kúpiť vianočný darček je dnes na jednej strane jednoduchšie - obchody sú otvorené od rána do noci a tovaru je veľa, ale na druhej strane akoby tým strácal čaro a tajomstvo.

Vonkajší charakter Vianoc sa najmä v posledných rokoch výrazne zmenil - vianočná výzdoba v obchodoch je už skoro od polovice októbra, potom sa objavia pouličné stánky, začnú sa vianočné trhy, všetky podniky robia kapustnice - raz pre vedenie, raz pre zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Vianoce boli charakterizované tradične ako sviatky pokoja a mieru a naši starí rodičia zrejme oslavovali v tejto spoločenskej norme. V súčasnosti je to však viac konzumné a zo strany reklamy a marketingu je tu obrovský tlak," hovorí o vianočnej atmosfére psychológ Julián Lučanský. Sviatky by podľa neho nemali byť vnímané ako súťaž, kto kúpi aký dar. „Vytvára to obrovskú nerovnosť medzi ľuďmi - tak by to nemalo byť."

Nebezpečné je to najmä v prípade detí. Niektoré sa po sviatkoch chvália, že dostali drahé lego, či boli na lyžovačke vAlpách, alebo na dovolenke na Malorke. Druhé len ticho počúvajú. Rozdielne spoločenské postavenie, ale aj reklamy, vyvolávajú najmä medzi deťmi traumatizujúce zážitky a pocity menejcennosti, tvrdí psychológ Lučanský.

SkryťVypnúť reklamu

U iných sa zasa menia rebríčky hodnôt. Lučanský by najmä v školských zariadeniach privítal podobný systém ako majú v Anglicku, kde „princ, neprinc, v škole majú rovnakú uniformu".

Psychológovi sa nepáči ani zneužívanie detí na reklamu, ktoré vidno najmä v predvianočnom období. Odporúča skôr systém zaužívaný v niektorých európskych štátoch, ako napríklad vo Švédsku, kde je využívanie detí na reklamu zakázané, ak nejde o výrobok, slúžiaci výlučne deťom. „U nás dieťa ukazujú s výrobkom, ktorý vo svojom veku vôbec nepoužíva, ani ho nevie obslúžiť. Je to podvod," hovorí Lučanský.

Po duchovnej stránke sa vraj vnímanie Vianoc v rodinách, ktoré ich uznávali ako náboženský sviatok, za posledné roky veľmi nezmenilo. „Tí, čo vo Vianoce ako kresťanský symbol, verili vtedy, veria aj teraz a zvyky pretrvávajú," hovorí Lučanský.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek strachu z komercionalizácie Vianoc a ponukám cestovných kancelárií na zimné dovolenky ešte stále na Slovensku pretrváva trend trávenia sviatkov v rodinnom kruhu. Prieskum spoločnosti TNS nedávno ukázal, že až 96,4 percenta opýtaných zvykne tráviť sviatky s rodinou. „Je to dôkaz, že napriek určitým zmenám životného štýlu, tradícia stretávania sa rodinných príslušníkov v čase Vianoc stále pretrváva," tvrdí Vladimíra Jakubéczyová z TNS. Vianoce ako „rodinné" sviatky vníma takmer 60 percent opýtaných.

Ďalšie prívlastky Vianoc sú podľa ľudí na Slovensku „sviatky pokoja", „tradičné" či „náboženské". Pre 6 percent opýtaných znamenajú stres, pre 2,5 percenta osamelosť a rovnaký počet ľudí ich označuje za „pracovné".

SkryťVypnúť reklamu

Práve pred osamelosťou cez sviatky psychológovia vystríhajú. Pocit samoty na ľudí dolieha oveľa silnejšie. V rodinách zas dlhší pobyt s príbuznými vyvoláva stres a hádky. Podľa prieskumu z roku 2000 si až jedna pätina detí želá, aby sa rodičia cez sviatky nehádali.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 735
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 669
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 735
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 697
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 684
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 260
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 217
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 296
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu