Blížili sa Vianoce a babička chcela, aby si vnučka vybrala darček sama. So zaujatím hľadala, čo najdrahšiu a najskvelejšiu bábiku, ale vnúča sa len unudene pozeralo a nereagovalo na žiadnu z ponúk. Nezaberali ani značkové hity Chou-chou či Baby Annabell.
Kúpiť vianočný darček je dnes na jednej strane jednoduchšie - obchody sú otvorené od rána do noci a tovaru je veľa, ale na druhej strane akoby tým strácal čaro a tajomstvo.
Vonkajší charakter Vianoc sa najmä v posledných rokoch výrazne zmenil - vianočná výzdoba v obchodoch je už skoro od polovice októbra, potom sa objavia pouličné stánky, začnú sa vianočné trhy, všetky podniky robia kapustnice - raz pre vedenie, raz pre zamestnancov.
„Vianoce boli charakterizované tradične ako sviatky pokoja a mieru a naši starí rodičia zrejme oslavovali v tejto spoločenskej norme. V súčasnosti je to však viac konzumné a zo strany reklamy a marketingu je tu obrovský tlak," hovorí o vianočnej atmosfére psychológ Julián Lučanský. Sviatky by podľa neho nemali byť vnímané ako súťaž, kto kúpi aký dar. „Vytvára to obrovskú nerovnosť medzi ľuďmi - tak by to nemalo byť."
Nebezpečné je to najmä v prípade detí. Niektoré sa po sviatkoch chvália, že dostali drahé lego, či boli na lyžovačke vAlpách, alebo na dovolenke na Malorke. Druhé len ticho počúvajú. Rozdielne spoločenské postavenie, ale aj reklamy, vyvolávajú najmä medzi deťmi traumatizujúce zážitky a pocity menejcennosti, tvrdí psychológ Lučanský.
U iných sa zasa menia rebríčky hodnôt. Lučanský by najmä v školských zariadeniach privítal podobný systém ako majú v Anglicku, kde „princ, neprinc, v škole majú rovnakú uniformu".
Psychológovi sa nepáči ani zneužívanie detí na reklamu, ktoré vidno najmä v predvianočnom období. Odporúča skôr systém zaužívaný v niektorých európskych štátoch, ako napríklad vo Švédsku, kde je využívanie detí na reklamu zakázané, ak nejde o výrobok, slúžiaci výlučne deťom. „U nás dieťa ukazujú s výrobkom, ktorý vo svojom veku vôbec nepoužíva, ani ho nevie obslúžiť. Je to podvod," hovorí Lučanský.
Po duchovnej stránke sa vraj vnímanie Vianoc v rodinách, ktoré ich uznávali ako náboženský sviatok, za posledné roky veľmi nezmenilo. „Tí, čo vo Vianoce ako kresťanský symbol, verili vtedy, veria aj teraz a zvyky pretrvávajú," hovorí Lučanský.
Napriek strachu z komercionalizácie Vianoc a ponukám cestovných kancelárií na zimné dovolenky ešte stále na Slovensku pretrváva trend trávenia sviatkov v rodinnom kruhu. Prieskum spoločnosti TNS nedávno ukázal, že až 96,4 percenta opýtaných zvykne tráviť sviatky s rodinou. „Je to dôkaz, že napriek určitým zmenám životného štýlu, tradícia stretávania sa rodinných príslušníkov v čase Vianoc stále pretrváva," tvrdí Vladimíra Jakubéczyová z TNS. Vianoce ako „rodinné" sviatky vníma takmer 60 percent opýtaných.
Ďalšie prívlastky Vianoc sú podľa ľudí na Slovensku „sviatky pokoja", „tradičné" či „náboženské". Pre 6 percent opýtaných znamenajú stres, pre 2,5 percenta osamelosť a rovnaký počet ľudí ich označuje za „pracovné".
Práve pred osamelosťou cez sviatky psychológovia vystríhajú. Pocit samoty na ľudí dolieha oveľa silnejšie. V rodinách zas dlhší pobyt s príbuznými vyvoláva stres a hádky. Podľa prieskumu z roku 2000 si až jedna pätina detí želá, aby sa rodičia cez sviatky nehádali.