
Mária Balážová: Hadia geometria 9, olej na plátne.
Neobvyklé spojenie Hadia geometria – to nie je len exotikou zaváňajúce pomenovanie početného cyklu malieb Márie Balážovej, ale najmä výstižná charakteristika autorkinho súčasného maliarskeho programu.
Skutoční majstri medzi barmskými zaklínačmi hadov končia svoje vystúpenia bozkom smrti. Toto tak trochu predstierané pohrávanie sa so smrťou je symbolickým aktom podrobenia si moci hada, ktorý napriek majstrovstvu zaklínača môže prekvapiť nečakaným útokom. Voľnú paralelu medzi zmieneným saltom mortale a maľbami Márie Balážovej vidím v smelom vypožičaní si známej znakovej podoby hada s nánosom symboliky a jej suverénnom vpašovaní do plochy abstraktného obrazu.
Donedávna by nebolo možné, aby skalní abstrakcionisti čo i len pozreli na abstraktný obraz vyskladaný reálnymi prvkami či symbolikou, skrytým rébusom alebo plnokrvným príbehom. Medzi vyvolených abstrakcionistov sa dalo dostať len s priepustkou čistých geometrických prvkov, konštruovaných na základe formálnych vlastností a možností obrazu.
Žiadne odkazy na texty o…, ilustrácie k… Ak aj boli akceptované odkazy mimo obrazu, tak len na emócie vyvolané samotnou, od reálneho sveta oslobodenou skladbou obrazu. Mária Balážová vstúpila na ostro sledované územie paradoxne práve témou, ktorá sa zvykne viazať so surrealistickým, symbolistickým, figurálnym námetom. Isteže nebola jediná, ale v našom domácom prostredí je skutočne svojská. Rozmerné plátna nechá expanzívne okupovať čiernym telom hada (čiernou hrubou líniou) štylizovaným do symbolických obrazcov, v ktorých môžeme rozpoznať masku, fontánu, ufóna či chrám. Had je nielen geometrickou konštrukciou obrazu, ale aj znakom s množstvom interpretačných možností.
Balážová rozpráva klasické príbehy, ktoré doteraz boli témami iných rozprávačov. Postup v duchu postmoderného voľného narábania či ignorovania predchádzajúcich princípov moderny je už dnes pravidlom, dokonca môže byť jedným zo zmyslupných pokračovaní tradície abstraktnej maľby.
Súčasní abstraktní maliari sa neštítia používať iluzívne a naratívne prvky, ktoré sa stávajú rovnocenným doplnkom už takmer stroročného lexikónu abstrakcie. Bežnými sa stali pojmy ako konceptuálna sociálna abstrakcia, abstraktná inštalácia. Samotná autorka v jednom rozhovore danú situáciu presne vystihuje: „Ak by som mohla použiť ten otrepaný výraz nový, tak by som to nazvala nová geometria. Geometria obohatená o prácu so symbolmi, líšiaca sa od geometrie moderny, ktorá bola opozíciou voči secesii. Skrýva v sebe kus tajomstva a rafinovanosti.“
A divák, prechádzajúc od obrazu k obrazu neveľkej výstavy v podkroví Pálffyho paláca Galérie mesta Bratislavy vidí, že abstraktná maľba sa pre Máriu Balážovú stala priestorom nielen formálneho experimentu, ale aj plochou pre dosiaľ nepovšimnuté a nevyslovované vety. Ešte predtým, ako sa vyberiete pozrieť si výstavu, ktorá potrvá do 11. marca – neviete, čo znamená názov výstavy Nadowessioux?
BEATA JABLONSKÁ
(Autorka je výtvarná teoretička)