
Divadlo Astorka Korzo'90 Bratislava m Nikoline Werdelinová: Milovníci m Preklad: Milan Richter m Dramaturgia: Andrea Dömeová m Hudba: Peter Mankovecký m Kostýmy: Milan Čorba m Scéna: Milan Čorba, Táňa Hojčová m Réžia: Milan Lasica m Hrajú: Marta Sládečková, Boris Farkaš, Lucia Gažiová, Anna Šišková, Vladimír Hajdu, Peter Kerlik m Premiéra 12. decembra 2003.Homo Metropolis takto nazvala svoj komiks uverejňovaný v denníku Politika Nikoline Werdelinová. Do podobnej veľkomestskej subkategórie živočíšnych druhov by sme mohli zaradiť aj hrdinov jej hry Milovníci. Títo strednotriedový a strednovekový experti na život vedia presne, čo je elegantné, pekné i chutné - v preklade čo patrí vlastniť a čo nie. „Mať tak vaše problémy!" povedali by sme na prechádzke luxusnou štvrťou, kde manželia Helena s Petrom i Karen s Otom bývajú. Dánska autorka a výtvarníčka Nikoline Werdelinová však nenazíza len zvonku do okien, ale vchádza bezočivo do kúpeľní a spální svojich hrdinov - a tam sa už dejú menej elegantné veci. Ukazuje sa, že naši fajnšmejkri nedostatočne vybavení génom párového spolužitia, majú odrazu dosť banálne problémy.
Hra pozostáva zo série kratších obrázkov, pri ktorých autorka nezaprela svoj kresliarsky talent a zmysel pre skratku. To najdôležitejšie, ako sama vraví, sa odohráva medzi jednotlivými políčkami príbehu. Režisér Milan Lasica neťahal príbeh do exponovanej emotívnosti, ale ani ho zas priveľmi nebanalizoval. Osudy hrdinov teda vo výsledku viac šteklia ako dojímajú.
Marta Sládečková suverénne, aj keď trochu jednostrunne, načrtla obrysy malomeštiackej Heleny, ktorá pozabudla na nepredajné aspekty vlastného života. Vladimír Hajdu, tak často tlačený do komických figúrok, predviedol presvedčivý portrét jej milého neverného manžela. Boris Farkaš pri výnimočne vypätom obraze človeka, ktorý je obeťou i násilníkom v jednej osobe, neupadol do hereckej šarže, naopak, túto najkontroverznejšiu postavu celej hry zvládol s tvorivosťou a citom pre mieru. Anna Šišková aj bez veľkých gest prezentovala rezignovanú Karen, ktorú život naučil svoje. Lucia Gažiová sa neobjavuje na scéne Astorky po prvý raz, jej Kiki typovo celkom sedí. Osviežením silného castingu je obsadenie prekladateľa Petra Kerlika do menšej roly.
Kostýmy Milana Čorbu nám síce všeličo o postavách prezradia, ale scéna, na ktorej sa podieľala aj Táňa Hojčová, je zariadená akosi prvoplánovo: posteľ a stolík. Že čo viac treba na konverzačku?
Divadlo Astorka Korzo '90 po dlhšom čase dostalo na repertoár inscenáciu, ktorá síce nemá nijaké prehnané ambície, ale ani podkopané sebavedomie. Ak sa tešíte na vysvietený bulvár, nezľaknite sa, ak nájdete na zemi posedávať kadejakých citových bezdomovcov. Ani ak sa aj do divadla pekne oblečiete, ľahkému striptízu sa nevyhnete. Ak naopak očakávate srdcervúcu drámu, buďte pripravení, že vám bude všeličo pripadať dosť smiešne. Ale veď práve dobrá tragikomédia sa od tvorcov daného formátu aj čakala.