FOTO - REUTERS
Zažne sa malá lampička, ktorá prinesie do tmy skúpe svetlo. Kamera hmatká medzi visutými ležadlami, okolo lodného zvonu, hore na palubu. Vylezie na rahno, ale stále toho veľa nevidieť.
Plachty sa vynoria akoby z ničoho a zostávajú zahalené v hmle. Prvý jasný obraz príde až potom, slnko prejde po ranených. Dokonale úsporný začiatok, úvod, ktorý ohlasuje stratégiu: pastva pre oči sa v tomto filme bude blížiť rafinovane pomaly. Film sa neponáhľa, má dosť času a naraz vás nebadane vtiahne. Ak chcete vedieť, čo to znamená, keď sa povie epická šírka, odpoveď je: Kapitán a prvý dôstojník.
Odkedy Russell Crowe dostal Oscara za Gladiátora, prežíva dobrodružný film akúsi nežnú renesanciu. Hollywood znovu vhupol do sandálových filmov, s kordom a plášťmi, znovu dobýja Tróju, podrobí si Malú Áziu s Alexandrom Veľkým, a v Pirátoch Karibiku vzkriesil pirátov. Teraz sa vydal na more aj Kapitán Gladiátor. Ale inak, bez strašidiel a bez grimás.
Slávny austrálsky filmár Peter Weir, jeden z posledných veľkých autorov filmárov, naplnil žáner doteraz neznámou vážnosťou. Nekriesi ho, ale nanovo tvorí. Tak ako v jeho filme sme sa ešte nikdy po mori neplavili. Tak verne, s tak starostlivo zaznamenanými detailmi, z takej neobyčajnej perspektívy. S klasickou hudbou v pozadí.
To, čo pred časom sľuboval Wolfgang Petersen, to teraz plní Peter Weir. Najšialenejšiu búrku v dejinách filmu. Ale stále postupuje opatrne, maskuje svoje efekty. Námorné bitky sa odohrávajú obyčajne pod modrým nebom, tu uprostred dymu a hmly. A vôbec to nie sú hlavné vrcholy filmu. Režiséra oveľa väčšmi zaujímajú všedné momenty: ako kapitán Jack Aubrey (Russell Crowe) a lekár Stephen Maturin (Paul Bettany) po večeroch muzicírujú, ako kotkodákajú v klietkach sliepky, ako sa námorníci boja búrky. Nič nevynechal, obligátne bičovanie, ani obligátne múčne červy v koláčoch. K tomu kopa námorníckych skaziek a zachrípnutých pesničiek. Johoho, a debna s rumom.
Takže úplne mužský film. Symfónia strachu, potu a pušného prachu. Ženy tam nemajú čo robiť, na súši sa treba zdržať len desať minút. Muži podľa tejto spornej morálky musia byť tvrdí, mäkkýšov treba vyhodiť cez palubu. Máme pred sebou ideál silného muža. Naozaj tu máme aj nejeden dôvod ujsť z kina.
Tento príbeh - podľa knihy Patricka O'Beana - je o jedinom prenasledovaní. Tak ako v Melvillovom románe kapitán Achab prenasleduje Moby Dicka, kapitán Aubrey v tomto filme roku 1805 naháňa francúzsku korzársku loď cez pol sveta. Nepriateľská fregata je väčšia, rýchlejšia, modernejšia, boj medzi nimi dvoma je bojom medzi modernou a tradíciou. Silný muž je teda tragický hrdina, ktorého čas sa v skutočnosti už pominul.
A musí vybojovať aj ďalší boj: s vedcom, ktorý chce využiť plavbu po vzdialených vodách nielen na vojenské, ale aj na vedecké účely. A tak ako lekár robí svoj výskum, je aj Kapitán a prvý dôstojník štúdiou moreplavby na začiatku devätnásteho storočia. Skôr historický dokument než pukancový program. Napriek tomu a práve preto, že zostáva napínavý dve a pol hodiny.
Iní režiséri už dávno ušli k sci-fi a fantasy. Peter Weir nás presviedča, že nijaký svet nie je taký vzdialený a fascinujúci ako minulosť. Užasnutým zrakom sleduje ten dávny námornícky národ. Veľmi múdro svoje pozorovanie začína a ešte múdrejšie s ním končí - bez konca. Tento film priam volá po pokračovaní. Ale je celkom jasné, že na nič také režisér nepomyslel. Príbehy, hovorí jeho záver, majú konce, dejiny nie.
Kapitán a prvý dôstojník: Na opačnom konci sveta (Master & Commander: The Far Side of the World) o USA 2003 o 132 minút o Réžia: Peter Weir o Scenár: John Collee a Larry Ferguson o Hrajú: Russell Crowe, Richard Stroh, Paul Bettany o Premiéra v SR: 11. 12.