Šesťnásobný majster sveta F1 Nemec Michael Schumacher na monoposte Ferrari (v popredí) počas včerajších pretekov s talianskym pilotom Mauriziom Chelim v kokpite novej stíhačky Eurofighter (v pozadí) na vojenskom letisku pri toskánskom meste Grosseto. FOTO - TASR/AFP
pred 20 000 divákmi na leteckej základni Grosseto v Taliansku, asi 140 km od Ríma, namerali v pretekoch s pevným štartom Schumimu lepší čas po 600 metroch (9,4 - 9,6), ale potom na ďalších dvoch úsekoch už bol rýchlejší Cheli na stíhačke: 900 m (13,2 - 13,0), 1200 m (16,7 - 14,2). Lietadlo išlo po zemi prvých 500 m, potom sa vznieslo.
„Mal som z tohto súboja veľký zážitok," vravel 34-ročný nemecký jazdec. „Aj náš stroj má dostatočnú rýchlosť, aby vzlietol, a tak nabudúce, obrátime krídla naopak." Schumacher predvídal tento výsledok, pred štartom vravel: „Na dlhších vzdialenostiach to bude mať ferrari ťažké." Model F2003-GA z tejto sezóny má pri hmotnosti 600 kilogramov „len" 900 konských síl a môže ísť maximálnou rýchlosťou 369 km/h, kým Eurofighter s hmotnosťou 21 000 kg (zbavený vojenskej výzbroje) poháňa 74 000 koní a po vzlietnutí môže dosiahnuť až 2450 km/h.
Maurizio Cheli sa na duel so Schumacherom dôkladne pripravoval. „Bol to môj sen, aby som Michaela zdolal," uviedol pilot pochádzajúci z Modeny. Cheli slúži v talianskych vzdušných silách už 25 rokov, v roku 1996 ako prvý Talian vyletel na Space Shuttle do kozmu. Atraktívne preteky prenášala talianska televízna spoločnosť RAI naživo. Organizátori boli pripravení na 70 000 divákov.
Súboj veľkej stíhačky s malým pretekárskym autom nebol prvý v histórii. V roku 1931 prehral Talian Tazio Nuvolari za volantom Alfy Romeo rýchlostné preteky s dvojplošníkom Caproni 100 na letisku v Ríme a v roku 1981 bol legendárny Kanaďan Gilles Villeneuve (otec majstra sveta z roku 1997 Jacquesa Villeneuva) na Ferrari 126CK na vzdialenosť 1000 m o jednu sekundu rýchlejší než bojová stíhačka F104. (tvo)