Podľa Petra Zsapku z Centra pre európsku politiku to však pre naše záujmy v Európe nie je najpodstatnejšie. „Pokojne by mohol byť členský štát jedno obdobie aj bez komisára, lebo ten nemôže obhajovať národné záujmy. Dobre sa to však politicky predáva."
Väčšina členských štátov s tým však súhlasí, preto náš postoj podľa neho nestojí slovenskú diplomaciu veľa odvahy. „Nie sme veľmi féroví voči Poliakom, tí majú problém so zmenou systému hlasovania. Aj my to máme síce ako prioritu, ale nebojujeme za to," povedal Zsapka.
Slovenská pozícia k ústave sa podobá tým, ktorú majú menšie štáty. Požadujeme, aby v Európskej komisii sedel za každú krajinu jeden komisár, aby sa striedali predsednícke krajiny, aby sa muselo jednohlasne rozhodovať v takých záležitostiach, ako sú dane, obrana, sociálne veci, kultúra a trestné právo.
Slovenský minister zahraničia Eduard Kukan je optimista a očakáva, že dohodu o európskej ústavnej zmluve sa podarí dosiahnuť.
Predstavitelia domácich politických strán majú na slovenský postoj k ústave rôzne názory. Vladimír Mečiar si myslí, že by sme mali podporiť nemecko-francúzsky návrh európskej ústavy. Kukan s tým nesúhlasí a trvá na tom, aby Slovensko bojovalo za svojho komisára.
Slovensko však podľa neho nezoberie na seba zodpovednosť za neprijatie ústavy a ak by sa nám nepodarilo presadiť vlastného komisára, budeme sa snažiť o ich spravodlivú rotáciu.
Podľa Jána Figeľa navrhnutý model vyhovuje viac veľkým štátom únie. Jediné KDH z koaličných strán nepodporilo vládne stanovisko k ústavnej zmluve.
Monika Beňová nepovažuje za prioritu, či budeme mať plnohodnotného komisára, ale spôsob rozhodovania, kde Slovensko malo zotrvať na postoji pôvodnej zmluvy z Nice.
(rk)