
Aktivisti včera v Banskej Bystrici protestovali proti Macejkovmu návrhu považsko-kysuckého variantu diaľnic. FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
Minister Macejko (vľavo) so svojím sekčným šéfom Berekom obhajuje svoj návrh budovania diaľnic ako jediný možný. FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
BANSKÁ BYSTRICA – Minister dopravy Jozef Macejko trvá na projekte budovania považsko-kysuckého variantu diaľnic, „pretože je dobrý a vyvážený“, a myslí si, že vláda ho schváli.
Premiér Mikuláš Dzurinda však 31. januára nechal tento materiál stiahnuť z rokovania vlády. Podľa Macejka tak urobil preto, že nebol prerokovaný v tripartite. Medzitým sa tak stalo a podľa ministra „materiál ide do vlády“.
Dzurinda však tvrdí, že projekt nechal z vlády stiahnuť „na základe viacerých indícií a aj preto, aby sme zvážili všetky možné alternatívy“. Podľa premiéra by tým vznikol priestor aj na dodatočné posúdenie viacerých variantov tak, aby boli diaľnice budované efektívne.
Minister Macejko však deklaruje opačný postoj: „Kto hovorí o prehodnotení všetkých alternatív, hovorí aj o zastavení budovania diaľnic a ciest na dva-tri roky.“
Tvrdí to, aj keď premiér Dzurinda ešte pred týždňom povedal, že vláda má mechanizmy, na základe ktorých je schopná efektívne vyhodnotiť všetky varianty. „Finálne rozhodnutie bude ekonomicky najvýhodnejšie a nejefektívnejšie,“ zaručil predseda vlády.
Tretí sektor je proti
Kritici ministerského projektu na čele s predstaviteľom Krajského grémia tretieho sektora v B. Bystrici Jurajom Mesíkom tvrdia, že stredoslovensko-oravský variant by bol najmenej o 40 miliárd lacnejší, o niekoľko rokov skôr dostavaný a obslúžil by takmer o jeden a pol milióna občanov viac.
Na otázku SME, či je skutočne ministerský variant o desiatky miliárd drahší, sekčný šéf ministerstva Peter Berek odpovedať nevedel. Náklady na stredoslovensko-oravský variant sa totiž podľa neho nedajú odhadnúť. „Považsko-kysucký projekt bude stáť 62,5 miliardy korún,“ dodal Berek.
Podľa Mesíka to však bude okolo 77 miliárd, pretože ministerstvo vo svojej kalkulácii prehliadlo skutočnosť, že nutnou súčasťou severno-južného spojenia cez Považie a Kysuce je aj rýchlostná cesta medzi Martinom a Šášovským Podhradím, ktorá podľa ministerských odhadov vychádza na 14 miliárd.
Plán do roku 2005
Nový projekt výstavby diaľnic predkladaný ministerstvom dopravy uvažuje o vyčlenení takmer 67 miliárd korún do roku 2005. V tomto roku chce postaviť skoro 7 kilometrov diaľnic a vyše 13 kilometrov rýchlostných ciest. V budúcom roku už však okrem 25,7 kilometra rýchlostných ciest nepostaví ani meter diaľnice.
DANIEL VRAŽDA