- pripojiť všetky školy na internet do roku 2003
- zaviesť vyučovanie jedného západného svetového jazyka najneskôr od tretieho ročníka ZŠ
- zapojiť materské školy do systému škôl - mali by tvoriť prvý článok školského systému, zvýšiť zaškolenie detí v MŠ
- povinná školská dochádzka sa začne od piateho roku detí (posledný ročník MŠ)
- na ZŠ začať presadzovať integrované vyučovanie
- zavádzať viac alternatívnych koncepcií a škôl, viac motivujúcich a kreatívnych metód zameraných aj na prežívanie, city, motiváciu a hodnotový systém žiaka
- znížiť rozsah poznatkov, ktoré sa majú deti naučiť
- prvý stupeň ZŠ bude tvoriť 1.-5. ročník, druhý stupeň bude 6.-9. ročník
- vypracovať a používať štandardy
- skvalitniť proces integrácie postihnutých detí do štandardných tried
- zlepšiť vybavenie špeciálnych škôl
- zredukovať počet osemročných gymnázií, ktoré obmedzujú základný princíp demokracie (rovnosť šancí, spravodlivosť prístupu k vzdelávaniu, segregujú žiakov, ZŠ degradujú na školy druhého radu), zmeniť spôsob prijímania na ne a vyraďovať žiakov pre neprospech
- zvýšiť počet žiakov na štvorročných gymnáziách
- vytvoriť profil absolventa gymnázia s kompetenciami pre jeho ďalšie štúdium a uplatnenie
- vnímať odborné vzdelávanie ako jeden z prioritných nástrojov zamestnanosti a konkurencieschopnosti
- vytvárať širokoprofilované odbory
- stredné odborné školy vzniknú transformá-
ciou doterajších SOU a SOŠ
- podporovať a zvýšiť počet mimoškolských činností, (kluby, krúžky, centrá voľného času, športové kluby, umelecké súbory)
- zmeniť filozofiu tvorby školského zákona
- zvýšiť výdavky na školstvo na 6,3 HDP do roku 2005
- zvýšiť spoločenské a finančné ocenenie učiteľov
- skvalitniť ďalšie vzdelávanie učiteľov
(Zdroj: Koncepcia rozvoja výchovy a vzdelávania a Národný program výchovy a vzdelávania v SR)