y, ktoré majú svoju históriu, svoje čaro. Teda, aspoň donedávna mali. Dnes sa ťažko vnímajú ako čosi výnimočné, veď už takmer od septembra sa na nás valí z istých miest žiarivý prúd vianočných svetiel. Aj tak sa však nevyhneme radosti a milej povinnosti obdarovať svojich drahých. Podľa čoho si teda vyberáme obchody, kde nakupujeme vianočné darčeky?
Ako prvé nás pravdepodobne oslovia letáky. Najpohodlnejší spôsob získavania informácií, pretože prídu až domov. A navyše ekonomické hľadisko - nič nás to nestojí. Po dôkladnom preštudovaní si týchto materiálov, nastáva druhá fáza, aktívnejšia, presvedčiť sa na vlastné oči. Tak sa prechádzame po uliciach preplnených inými ľuďmi, ktorí vlastne robia to isté. Navzájom si zavadziame, strkáme sa a sledujeme, pri ktorom obchode je najviac ľudí, pretože tam na nás čakajú určite najväčšie zľavy. Významný vplyv na naše vedomie majú aj výklady. Môžeme ich rozdeliť do niekoľkých skupín. Najskôr tie, ktoré si všimneme, ale s hrôzou v očiach sa im vyhneme. Chŕlia obrovské množstvo farebných svetielok bez ohľadu nato, že sa ani trošku nehodia k druhu tovaru, ktorý obchod po-núka. Prípadne sa môže stať, že vôbec nezistíme, čo k predávanému tovaru patrí. Táto skupinka zostáva povšimnutá, ale bez výraznejšieho odrazu na ziskoch. Na opačnom konci nášho hodnotenia zostávajú predajne, ktoré ani nezaregistrovali opätovný príchod Vianoc. Alebo sú ich šedé výklady len dôkazom toho, že nepodľahli komercii? V každom prípade okolo tejto pustatiny prejdeme veľmi rýchlo, lebo je neuveriteľné, aby tam na nás mohol čakať okúzľujúci a ešte aj lacný vianočný darček. Preto ani tu nepociťujú zvýšené zisky. Vzhľadom na nezáujem potencionálnych zákazníkov, nie je dôležité, či tovar v týchto obchodoch je kvalitný alebo nie. Tak aj kvalitné veci nesprávnym prístupom predávajúcich a kupujúcich môžu zostať takpovediac na ocot. Zostáva nám zaradiť skupinku výkladov, ktorá nás dokáže osloviť. To znamená, že po vzhliadnutí týchto výkladov sa rozhodneme vstúpiť. Môže to byť následkom mnohých príčin - jemné dekorácie, ktoré pôsobia na city, harmónia apelujúca na naše estetické cítenie alebo jednoducho najvýhodnejšie akcie zaznamenané najväčšími písmenami. V takomto prípade už rozhoduje len kvalita tovaru, či náš zvyk ulakomiť sa na najlacnejšie produkty. To je ale úplne iná stupnica a s výkladmi nemá nič spoločné, lebo hodnotí nás, ľudí. Ak sme už uspokojili svoje potreby, túžby, môžeme sa zbaviť stresu z nákupov a zavalí nás iný druh napätia, veď tých sa vždy nájde dosť. Pokiaľ sme si ešte stále nevybrali, ponúkajú sa hypermarkety, v ktorých to zväčša všetko končí, keď už nevládzeme chodiť po meste. Istotu pohodlia nám ponúkajú tiež rôzne druhy katalógov, kde zájdeme len na poštu poslať objednávku, v prípade snehových kalamít postačí aj zdvihnúť telefón.
Pri všetkých stresoch možno zabudneme, prečo to vôbec robíme. Aký je dôvod toho, že kupujeme práve túto vec a nie inú, prečo máme v záujme urobiť radosť. To nám nepripomenú ani v tých najdokonalejších obchodoch. Ak nato prídeme, možno sa nám bude ľahšie predierať cez davy ľudí, ktorí nadávajúc na všetko možné, budú hľadať spôsob ako potešiť.
Autor: ZUZANA MAĎAROVÁ