Na rok to vymyslím úúúplne ináč!

Vianoce sa nezačínajú vôňou šošovicovej polievka, kapra a vianočných koláčikov. Vianoce sa začínajú omnoho skôr. Vtedy, keď sa zažnú tancujúce svetielka vo výkladoch, v obchodoch začnú hrať zvonkohry a v schránkach sa objavia ponuky jedinečných vianočnýc

h darčekov. Teda približne v polovici októbra.

Odrazu sa na nás valia z každej strany santaklausovia, sobíky a hviezdičky. Ale akokoľvek mierumilovne sa tvária, nenechajte sa nimi oklamať. Nejdú zvestovať lásku, mier a šťastie do každej rodiny, to teda nie! Ich úlohou je vytvoriť stres v duši okoloidúcich občanov. „Panebože Vianoce!!! A ja som nekúpil ešte ani jeden darček! A už vôbec neviem, čo kúpim tete Berte! Ani jedno okno nemám umyté! A čo ja budem vlastne na Vianoce piecť???"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedinec takto napadnutý predvianočnou výzdobou mesta následne podľahne dočasnému zatemneniu zmyslov. Všeobecne ho poznáme pod pojmom predvianočná nákupná horúčka. Prvú fázu, tzv. prípravnú alebo „Veď ja ešte nič nemám!" si ľahko môžeme pomýliť s bežnou nervozitou. Ale stačí sa prejsť po meste a niet pochýb. Zrýchľuje sa vám pulz keď zaznie Jingle Bells? Naskakuje vám husia koža pri pohľade na ľudí ovešaných nákupnými taškami? Chytajú vás záchvaty úzkosti, keď každá reklama začína priblblou scénkou s rozbaľovaním darčekov? Máte ju tam! Predvianočnú horúčku, potvoru jednu! Potom nasleduje fáza realizačná. V tejto fáze väčšinou odíde postihnutý skôr z práce, prípadne si rovno zoberie dovolenku. To aby mohol nerušene nakupovať, kým ostatní pracujú. Potom sa tlačí v šore pri pokladni spolu s ďalšími tromi tisícami takýchto chytrákov. Všetci postihnutí majú spoločnú utkvelú predstavu - čím viac obchodov vymetú, tým lepšie darčeky a lahôdky sa im podarí nakúpiť. A čím viac tých darčekov a dobrôt bude, tým budú ich Vianoce úžasnejšie. Napriek tomuto spoločnému údelu predvianoční zákazníci necítia k sebe žiadnu spolupatričnosť. Práve naopak. Začínajú sa v nich ozývať praveké pudy lovcov. Ostražito zameriavajú korisť, prefíkane vyraďujú z hry protivníkov lakťami, vytrvalo kľučkujú s nákupnými košíkmi pomedzi prekážky. Prichádzajú domov vyčerpaní a rozhorčení, že „tí ľudia už fakt nemajú rozum".

SkryťVypnúť reklamu

Fáza „Len či toho bude dosť?" prebieha vtedy, keď skrine a komory praskajú vo švíkoch. Komplikácie spôsobujú spolupracovníci a susedia. Po konfrontácii uloveného tovaru nastáva panika, že „tí druhí" nakúpili lepšie a viac. Nešťastníci hnaní vidinou šťastím rozžiarených očí opúšťajú teplo domovov a vrhajú sa znovu do víru predvianočných nákupov...

Kolotoč príprav končí až keď postihnutého nepustia už do žiadneho obchodu. Teda na Štedrý deň. Po večeri, keď s plným žalúdkom leží uprostred rozhádzaných baliacich papierov, zákuskov a sušeného ovocia, prichádza okamžik jasnozrivosti. Bolo to všetko TAKÉ nevyhnutné? Ostáva len rozčarovanie a ubezpečenie: na rok to vymyslím úúúplne ináč!

Ale čo robiť vtedy, keď sa nás zmocní nutkavý pocit hystericky brázdiť naše obchodné centrá? Možností je niekoľko. Iste, nechať sa zavrieť do očalúnenej miestnosti bez kľučiek by pomohlo. Zabránilo by nám to zapojiť sa do procesu trhového mechanizmu. Ale zároveň aj do všetkých ostatných... Zablokovanie účtu by nám asi tiež na zdraví nepridalo. Odborná verejnosť zatiaľ nedospela k uspokojivému spôsobu liečby. Ostáva nám teda len domáca terapia. Spoľahlivé zdroje uvádzajú, že najlepšie zaberá sugestívne opakovanie hesiel. Otrepaných, ale stále pravdivých:

SkryťVypnúť reklamu

Žalúdok máme len jeden, či je už Cyrila a Metoda, Všetkých svätých, alebo Štedrý večer. Okná umývame, aby boli čisté, nie aby susedia videli, že sme to do 24. decembra stihli. Keď bude najhoršie, darčeky sa dajú vybaviť aj jednorazovým nájazdom na najbližší hypermarket. Ale hlavne by sme si mali pripomenúť, že Vianoce v obchodoch nekúpime. Vianoce si nosíme v sebe.

Ingrid Kántorová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 247
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 739
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 229
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 894
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 371
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 3 051
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 042
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 034
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu