Alexej Vojtášek: Farby nás spájajú. Múzeum moderného umenia Danubiana - Čunovo, vernisáž dnes o 16.00 h, kurátor Ľuboslav Moza
Farba je pre výtvarníka Alexeja Vojtáška životným štýlom. Obľubuje ich spektrum v živote, medzi ľuďmi aj na obrazoch. Počúva ich pôsobenie a rafinovane ich kladie na plátna, papiere, ale aj plastiky. Intenzitu zosilňuje podľa symboliky, jeho geometrické obrazce spájajú farby.
Cez štvorec, kruh, obdĺžnik či trojuholník sa občas do popredia prederú figúry - všetko je v príjemnom zajatí pozitívnej energie, ktorá ukrýva magickú kozmológiu.
„Zaujímajú ma energie," hovorí Alexej Vojtášek. „Venujem sa joge a meditácii, mám rád ezoteriku, ale to neznamená, že by som uvažoval neeurópsky. Každé náboženstvo je pre mňa obohatením." Vo Vojtáškových maľbách cítiť snahu po harmónii. Nie sú tu impulzívne maliarske gestá, energia vyžaruje zvnútra. Odkazy starovekých kultúr sa voľne prelínajú do autorovho výtvarného sveta, v ktorom každá inšpirácia má svoju kvalitu.
Alexej Vojtášek (1952) sa v kurátorskej koncepcii Ľuboslava Mozu predstavuje v Danubiane súbornou výstavou. Celé prízemie obsadili jeho obrazy, grafiky, interiérové plastiky, ako aj ilustrácie, ktoré urobil k takmer stovke kníh. Súčasťou dnešnej vernisáže v Danubiane bude aj otvorenie výstavy malieb z posledného obdobia od rakúskeho umelca Kurta Freundlingera, ktorý je prezidentom medzinárodného klubu výtvarníkov Art Diagonal vo Viedni. (pet)
S iróniou a sarkazmom aj o závažných témach
Stanislav Balko: Miméthéxis. Štátna galéria Banská Bystrica, kurátorka Alena Vrbanová, trvanie do 29. januára
Retrospektívu banskobystrického maliara, ktorý sa v tomto roku zaradil k šesťdesiatnikom, pripravila galéria jeho rodného mesta, v ktorom Balko žije, tvorí a pedagogicky pôsobí na miestnej Akadémii výtvarných umení. V dvoch priestoroch Štátnej galérie - na Dolnej ulici a na Ulici Š. Moyzesa - sa autor predstavuje takmer štyridsaťročnou tvorbou, ktorá potvrdzuje jeho solitérnosť, prinášajúcu autenticitu výtvarného prejavu.
Pre ňu je charakteristická prítomnosť zmyslu pre humor, iróniu, sarkazmus, grotesku a hlavne absurditu, ktorými originálne ozvláštňuje umelecký tvar - výsledok skúmania fenoménu človeka, ktorý je v Balkovej pozornosti už od začiatkov jeho tvorby v šesťdesiatych rokoch.
Balkov originálny pohľad na svet a jeho maliarsky rukopis formovalo nielen štúdium na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení a pražskej Akadémii výtvarných umení, ale vychádza aj z autorovho intelektuálneho zázemia, hlbokého záujmu o filozofiu, literatúru, dejiny. „Tematickou osou jeho maliarskej vízie je obraz fatálnej životnej absurdity," hovorí kurátorka Alena Vrbanová, ktorá zostavila maliarovu retrospektívu približne z dvoch stoviek diel. (ba)