
Originál obrazu Martina Benku Cez boje a žiale k slobode (olej, 1946). FOTO - ARCHÍV

Falzifikát Martina Benku inšpirovaný obrazom Cez boje a žiale k slobode.
Chcete zaručeného Picassa alebo aspoň Benku? Priživiť sa na cudzej sláve za lacné peniaze? Stačí zájsť za falzifikátorom alebo aspoň kúpiť „dielo“ od priekupníka.
Legislatíva je na Slovensku taká rozpačitá, že vážnejšie trestné postihy nehrozia. Samozrejme, seriózny obchod s umením sa bráni. Zatiaľ je to bitka s veternými mlynmi, ale víťazstvá originálu nad falzifikátom sú aj u nás čoraz častejšie.
Riziko odhalenia
„Najfalšovanejšími slovenskými maliarmi sú Miloš Bazovský a Ladislav Mednyánszky. V tesnom závese za nimi je Martin Benka,“ hovorí Ján Abelovský, výkonný riaditeľ aukčnej spoločnosti SOGA.
„Máme informácie, že falzifikáty napríklad raného Benku k nám prichádzajú najmä z Moravy, kde vraj existuje dielňa, ale istotne existujú aj falzifikátori na Slovensku. Treba si však uvedomiť, že v SOGE sa málokedy stretávame s falzifikátorom osobne. Pochybné diela dostávame zväčša od priekupníkov, takpovediac z tretej ruky.
Mnohí z týchto „nešťastníkov“ sa vlastne až u nás dozvedia, že od kohosi kúpili alebo získali falzifikát. K paradoxom patrí, že novodobé repliky Bazovského, Benku a ďalších sú zrejme aj dôsledkom našej práce a schopnosti predávať. Keď sme robili top desať našej spoločnosti, uvedení autori a ďalší maliari moderny Slovenska patrili k tým, ktorých diela dosahovali najvyššie ceny.“
Ján Abelovský tvrdí, že slovenský falzifikátor má povahu rodeného hazardéra: uprednostňuje rýchly jednorazový zisk pred drobnou, „mravčou“ prácou. Kým špičkové diela Bazovského, Benku, Mednyánszkého sa dnes predávajú v priemere za 400- až 500-tisíc korún, autori regionálneho významu sa dajú predať tak do 20- až 30-tisíc korún. „Na druhej strane riziko odhalenia falzifikátu trebárs u Benku je mnohonásobne vyššie než u bežného medzivojnového maliara. Jednoducho preto, že na diela špičkových maliarov sú viacerí erudovaní špecialisti - znalci, kým rutinná medzivojnová produkcia dnes už žiadneho skutočného odborníka vážnejšie nezaujíma.“
Stratégia falzifikátora
Prečo Benka a Bazovský, a nie v takom rozsahu napríklad Fulla? Ján Abelovský argumentuje, že dôležitou zásadou je potentnosť autora. „Pokiaľ Fullovo dielo je rádovo v rozsahu asi dvetisíc položiek, Benkovo dielo je dvanásťnásobne väčšie. Pri falzifikátoch je príznačné, že prichádzajú ako niečo veľmi zvláštne. Napríklad Bazovský zo zvláštneho, doteraz nepoznaného obdobia alebo Mednyánszky zo svojich začiatkov. Málokedy ide o niečo štandardné, vždy je to niečím unikátne, zaobalené nejakou legendou.“
Hoci našim falzifikátorom zatiaľ chýba premyslená stratégia, ponúkajú sa aj rafinované recepty. V pražskom starožitníctve sa kúpi za pár tisíc krajinka z roku 1910 od Kalvodu, zmení sa signatúra a obraz sa v Bratislave ponúkne ako raný Benka - ale už za stotisíc. Reštaurátorská analýza potvrdí dobovosť obrazu, štýlovo tiež krajinka sedí (Kalvoda bol Benkovým pražským učiteľom a prvým veľkým vzorom) a značenie sa vyhlási síce za dodatočné, ale grafologicky stopercentné. Niet čo riešiť.
V tomto prípade funguje jednoduchá, ale o to geniálnejšia stratégia počítajúca s neinformovanosťou konečného adresáta ponuky falzifikátu. Moravského Benku treba predávať na Slovensku, rovnako ako budapeštianskeho Mednyánszkeho v Bratislave.
Skúmanie autenticity
SOGA je stále jedinou aukčnou spoločnosťou na slovenskom trhu zaoberajúcou sa dražbou výtvarných diel, pričom obrat na jednej aukcii sa pohybuje medzi 10 - 15 miliónmi korún. Na každej štvrťročnej aukcii je ponúkaných priemerne 300 položiek, z ktorých sa predá viac ako polovica.
Aukčná kolekcia je však iba špičkou ľadovca. Počas prípravy aukcie dostane SOGA približne rovnaký počet ponúk, ktoré z rozličných príčin odmietne. Približne 10 percent z týchto ponúk je odmietnutých práve preto, že odborníci zo spoločnosti SOGA nie sú stopercentne presvedčení o ich autenticite.
Ján Abelovský hovorí: „Každé významnejšie dielo prechádza rutinným prieskumom, ktorý nám externe vykonávajú reštaurátorské ateliéry Slovenskej národnej galérie. Pri problémových dielach si privolávame expertov. Myslím, že sa situácia mierne zlepšila. Boli obdobia, keď sme mali pocit, že sme sa stali terčom falzifikátorov. Zistili, že to nie je príliš výhodné. Sme malá komunita, v ktorej sa hneď rýchlo rozkríkne, kto je neseriózny priekupník. Takže aj oni sa stali opatrnejšími.“
Autor: pet