BRATISLAVA – Do škôl by mal zaviať nový vietor. Naše deti sa vraj už nebudú musieť bezducho učiť naspamäť tisíce encyklopedických údajov a učitelia ich prestanú zaťažovať zbytočnosťami. Objem učiva by sa mal zmenšiť o 30 až 40 percent.
Celý školský systém má zásadne zmeniť projekt Milénium, a to v priebehu dvoch až troch rokov. Tvrdú disciplínu v laviciach, ktorá ubíjala tvorivosť a samostatnosť, má nahradiť pestovanie zručnosti a komunikácie.
„Nie je umením pamätať si nejaké informácie. Umením je rozmýšľať, poznávať a tvoriť,“ tvrdí dekan Pedagogickej fakulty UK v Bratislave a zároveň jeden zo spolutvorcov projektu Miron Zelina.
Minister školstva Milan Ftáčnik priznáva, že v školách sa ešte stále uplatňuje socialistický prístup „niečo do detí nahustiť. Ale dnes je toľko poznatkov, že žiaka nemôžeme naučiť všetko. Chceme začať s tvorivou výchovou, aby sa deti mohli slobodne prejaviť, rozvíjať v sebe to pozitívne, pripravovať sa na to, čo ich v živote čaká. To je tá najzásadnejšia zmena, ktorá nastane“.
Škola bude mať svoju atmosféru, bude v nej vládnuť humánna výchova k samostatnosti, väčšiemu sebavedomiu a tvorivým riešeniam.
Verejnosť o veľkej reforme školstva veľa nevie. O revolučných plánoch vedia zatiaľ len v školách, ak sa o nich píše, tak iba v Učiteľských novinách. Minister Ftáčnik je optimista a tvrdí, že ak sa do novembra podarí predložiť nový zákon, v ktorom budú zakotvené zmeny, podarí sa kolos školstva pohnúť správnym smerom.
SOŇA REBROVÁ
Viac v prílohe Škola a rodina