si v tomto storočí ešte posilní. Napriek všetkým pesimistickým očakávaniam a predpovediam v súvislosti s vývojom cestovného ruchu vzhľadom na tragické udalosti, cestovný ruch neskolaboval a podľa predbežných odhadov Svetovej organizácie cestovného ruchu (WTO) sa rok 2002 skončil s 3,1 % nárastom. Preukázalo sa, že túžba ľudí cestovať a spoznávať nové veci akoby nemala hranice. Medzinárodné turistické pricestovania dokonca presiahli hranicu 700 miliónov a napriek celkovej nepriaznivej ekonomickej situácii vo svete dosiahli výšku 715 miliónov pricestovaní v roku 2002. Všetky tieto skutočnosti prirodzene ovplyvnili globálne trendy, ktorým je potrebné sa čo najskôr pružne prispôsobiť.
Rôznorodá ponuka rozvíja špecializáciu
Pre taký obrovský trh a šírku záujmov je prirodzené, že v oblasti cestovného ruchu sa s rôznorodosťou ponuky dynamicky rozvíja aj špecializácia. Popri klasickom oddychovom cestovnom ruchu tzv. „leasure travel" (vo vnútri ktorého prebieha ďalšie delenie na rodinnú dovolenku, aktívnu športovú dovolenku, klasickú zimnú dovolenku, dovolenku pre seniorov a pod.), významnú pozíciu zastáva aj tzv. „bussines travel", súčasťou ktorého je aj kongresový cestovný ruch. Táto oblasť je známa ako tzv. MICE (Meetings, Incentives, Conferences, Events) cestovný ruch a patrí medzi najlukratívnejšie, no zároveň najnáročnejšie oblasti špecializácie. Špecifickosť realizácie takýchto podujatí spočíva v spojení základných metód prác používaných pri príprave bežných produktov cestovného ruchu a uspokojení veľmi náročných individuálnych požiadaviek klienta.
Účastníci kongresového a incentívneho cestovného ruchu sú veľmi „rozmaznaní", a aby ich ponúknutý produkt zaujal, musí byť originálny, rýchly, intenzívny a jasne mieriť k stanovenému cieľu. Samozrejmosťou je ubytovanie v špičkových hoteloch a perfektné gastronomické služby. Sprievodné programy musia byť originálne a autentické. Viac ako doteraz sú požadované športové aktivity s prvkami ľahkého dobrodružstva s ocenením kreativity. Získať usporiadateľstvo kongresového podujatia sa napriek všetkým týmto požiadavkám oplatí, veď priemerná útrata za jedného účastníka sa pohybuje okolo 350 - 400 USD denne.
Základom je prepracovaná logistika
Zadávateľmi kongresových zákaziek sú profesijné alebo záujmové firmy, štátne resp. medzivládne inštitúcie. Snahou profesionálneho organizátora kongresov je zaisťovať realizáciu celkovej logistiky podujatia často už od štádia kandidatúry cez prípravu prezentácie a jej programovej stránky. To znamená naplánovanie od prvého akvizičného kroku cez prípravu, realizáciu vyučovacieho procesu, prenájmu sály, zabezpečenia technických a tlmočníckych služieb, prekladov, tlačovín, cez VIP servis ubytovanie, stravovanie, zaistenie recepcií, pokongresových výletov a pod., až po vyúčtovanie a záverečné zhodnotenie podujatia. Do celého procesu je teda zapojených množstvo dielčích organizátorov a pavučina ich koordinácie v zmysle požiadaviek klienta je veľmi krehká.
Jednou z najbežnejších foriem úspešnej koordinácie a variability služieb pre kongresové podujatia je združovanie poskytovateľov služieb pre kongresový cestovný ruch do združení alebo asociácií. Takáto forma sa uplatňuje vo všetkých krajinách, kde je záujem rozvíjať túto nesmierne zaujímavú disciplínu cestovného ruchu a podporujú ich ako štát, tak aj samotné mestá. Najdôležitejším poslaním asociácií (resp. Convention Bureax) je poskytovanie širokej škály komplexných a aktuálnych informácií a svojim spôsobom prevzatie garancie kvality usporiadania podujatia. Úzka nadväznosť organizácie so štátnou správou a samosprávou je zároveň garanciou politickej podpory presadzovania sa na trhu kongresového cestovného ruchu.
Bratislava s veľkou budúcnosťou
V podmienkach Slovenskej republiky má výborné podmienky pre uplatnenie sa v tvrdom konkurenčnom prostredí kongresového a incentívneho cestovného ruchu predovšetkým hlavné mesto SR Bratislava. Nielen pre rozsiahle a kvalitne vybudovanú infraštruktúru, ale oproti iným konkurencieschopným lokalitám má vynikajúcu geografickú polohu s dobrým dopravným napojením. Bratislava svojím členstvom v Európskej federácii konferenčných miest (EFCT) prevzala na seba aj záruku kvality usporiadania podujatí, stále však chýba špecializované pracovisko realizujúce všeobecnú ponuku a zároveň ponúkajúce širokú škálu individuálnych ponúk vhodných pre zostavenie originálneho podujatia. Napríklad v Prahe už dlhšie obdobie pôsobí Pražská asociácia kongresovej turistiky (PAKT), ktorá zastrešuje spoločne s Českou centrálou pre cestovný ruch túto špecifickú oblasť. Ponúka potencionálnym klientom databanku kongresových a spoločenských priestorov, ako aj databanku organizátorov a dodávateľov kongresovej techniky a služieb prostredníctvom internetu, resp. špecializovaného CD - ROMu. Práve toto sú trendy, ktoré je potrebné nielen v Bratislave, ale na celom Slovensku zastúpiť, ak chceme byť úspešní na trhu kongresového a incentívneho cestovného ruchu.
Medzi najdôležitejšie momenty, na základe ktorých sa organizátori rozhodujú, možno zahrnúť:
- možnosť urýchlene získať aktuálne
a široko spektrálne informácie
- garancia ponúknutých služieb
- nápaditosť ponúknutých spoločenských programov s dostatočnou ponukou pre diferenciáciu a profilovanie svojej ponuky oproti svojim konkurentom
- podpora komunálnej sféry
- dopravné spojenie, v súvislosti s trendom skrátenia dopravných vzdialeností
- cenová ponuka
Dôležitý je osobný kontakt
Prieskumy ukazujú, že jedného poten- cionálneho partnera je potrebné v priebehu jedného roka kontaktovať minimálne sedemkrát, aby sa ponukou začal hlbšie zaoberať (treba zobrať do úvahy, že významnejšie podujatia kongresového a konferenčného charakteru sa pripravujú min. 2-4 roky dopredu). Je potrebné s ním hovoriť na veľtrhu, obrátiť sa na neho telefonicky, dohovoriť si prezentačné stretnutie v jeho firme. Napriek všetkým komunikačným vymoženostiam, žiadna technika nenahradí osobné jednanie. Strategické rozhodnutia sa spravidla uskutočňujú práve pri týchto príležitostiach.
Oddelenie cestovného ruchu Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy v niektorých činnostiach supluje špecializované profesionálne pracovisko. Hlavne v oblasti poskytovania všeobecných informácií prostredníctvom databázy EFCT, resp. poskytovaním ponúk zaslaných EFCT jednotlivým organizátorom. Na základe individuálnych žiadostí sa tiež získava aspoň základný prehľad o usporiadaných podujatiach v Bratislave. V súčasnosti sa v Bratislave realizujú hlavne podujatia menšieho resp. stredne veľkého rozsahu s množstvom účastníkov 150 - 300 klientov, nie neobvyklé sú však aj podujatia s kapacitou 500 - 600 účastníkov.
V súčasnom trhovom prostredí, kedy dochádza k reštrukturalizácii trhu a klienti uprednostňujú bližšie destinácie - hlavne Európu, má Bratislava novú šancu prezentovať sa ako centrum kongresového a incentívneho cestovného ruchu hlavne voči nemeckému trhu, ktorý je v tejto špecifickej oblasti tretím najväčším na svete. Je to však potrebné podložiť konkrétnymi aktivitami ako zo strany mesta, tak zo strany poskytovateľov služieb.
Ing. arch. Eleonóra Adamcová, CSc., vedúca oddelenia cestovného ruchu Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy.