Kongresová turistika je podľa štatistík Svetovej obchodnej organizácie tretím najdynamickejšie sa rozvíjajúcim odborom na svete. V Slovenskej republike je na organizovanie veľkých a stredných kongresov najviac vhodných objektov v Bratislave, ktorá je od mája 1994 jedným zo 64 riadnych členov Európskej federácie kongresových miest. Nevyhnutným predpokladom toho je existencia kongresových sál pre minimálne 300 účastníkov, s technickým vybavením a ozvučením, možnosť kvalitného ubytovania a dostupnosť mesta všetkými druhmi dopravných prostriedkov.
Dostatok informácií a cenová ponuka
Organizácia kongresu alebo konferencie je výsledkom spojenia pohostinnosti a organizačných schopností, kultúrneho zázemia a bohatej histórie, kvalitnej vybavenosti konferenčnými prie- stormi a zaujímavých prírodných daností, lukratívnej cenovej ponuky a dostatočnej a rýchlej informácie o možnostiach a podmienkach organizovania kongresu.
V rámci kongresovej turistiky rozlišujeme kongres či konferenciu na medzinárodnej úrovni alebo kongres domáci, organizovaný len pre slovenských účastníkov.
Slovensko, ako kandidujúca krajina za člena Európskej únie, sa v posledných troch - štyroch rokoch stala miestom konania viacerých medzinárodných kongresov a konferencií. Ich cieľom bolo nielen riešenie otázok odbornej problematiky, ale aj predstavenie Slovenska a jeho hlavného mesta Bratislavy účastníkom z členských krajín EÚ. Organizátormi týchto konferencií boli predovšetkým rôzne odborné výbory Rady Európy, iné štátne inštitúcie alebo medzinárodné odborné organizácie a asociácie.
Základ je výber správneho miesta
Domáce konferencie, ktoré organizujú rôzne odborné spoločnosti, asociácie, či výrobné alebo obchodné spoločnosti sa konajú nielen v Bratislave, ale aj v iných mestách Slovenska alebo v horských rekreačných strediskách či strediskách pri vode. Správny výber miesta konania kongresu či konferencie je teda jedným z najvýznamnejších predpokladov úspechu konferencie. Každé mesto a lokalita majú svoje prednosti, ktoré napomáhajú cieľu konferencie. Takisto dôležitý je aj výber termínu konania takéhoto podujatia. Zaužívanými termínmi sú najmä jarné a jesenné mesiace.
Ďalším predpokladom úspešného kongresu je existencia samotných konferenčných priestorov s kompletným technickým vybavením a potrebnou kapacitou. Ide o kvalitnú tlmočnícku a audiovizuálnu techniku, poskytovanú samotnými konferenčnými centrami, hotelmi alebo spoľahlivými dodávateľmi. V súčasnosti už máme na Slovensku, a najmä v Bratislave, mnohé kvalitné hotely so svojimi kongresovými centrami, chýbajú nám však stále veľké špecializované kongresové centrá s kapacitou nad 400 osôb s kompletným technickým vybavením. Najvyužívanejšími kongresovými priestormi v Bratislave sú budova Reduty, výstavné a kongresové centrum Incheba a hotely Danube, Carlton, Forum a Holiday Inn.
Pri medzinárodných konferenciách sú požadované tlmočnícke a prekladateľské služby na vysokej úrovni, kde sa vyžaduje nielen ovládanie príslušného jazyka, ale aj znalosti a skúsenosti v danej problematike. Predovšetkým v Bratislave existuje viacero spoľahlivých tlmočníckych a prekladateľských agentúr, ktoré sú už dnes schopné zabezpečiť tieto služby.
Slovensko je vďačnou križovatkou
Dôležitým predpokladom pre čo najvyššiu účasť na konferencii je aj dobré dopravné spojenie na Slovensko alebo do konkrétneho miesta konania. V posledných rokoch výrazne stúpa význam polohy Bratislavy na križovatke ciest z juhu na sever a zo západu na východ, a v blízkosti hraníc s Rakúskom a jeho hlavným mestom Viedňou a Maďarskom. Čoraz viac medzinárodných leteckých liniek spája priamo Bratislavu s Európou, blízkosť viedenského letiska (len 45 km) je tiež výhodou. Čo sa týka železničného spojenia, Bratislavou prechádza viac ako 10 medzinárodných vlakov denne. Diaľničné spojenie má Bratislava s Prahou, čiastočne s Viedňou a Budapešťou. Atraktívne môže byť pre účastníkov konferencií aj spojenie po Dunaji s Viedňou a Budapešťou. Organizátori konferencií k plynulému priebehu požadujú aj zabezpečenie transferov účastníkov z letísk alebo staníc do ich hotelov alebo kyvadlovú prepravu z hotelov do miesta konania konferencie a späť.
Významnou stránkou kongresu či konferencie sú ubytovacie a stravovacie služby. V tomto smere môže Bratislava ponúknuť už viacero vysokokvalitných hotelov, ktoré poskytujú aj konferenčné priestory a techniku a takisto stravovacie služby. Okrem klasických pracovných obedov a kávových prestávok organizátori po- núkajú aj uvítaciu a rozlúčkovú recepciu alebo gala večeru, kde je možné ochutnať okrem európskej kuchyne aj slovenské špeciality (národné jedlá, slovenské vína apod.). Aj takouto formou sa teda môže predstaviť Slovensko svetu.
Vítané sú koncerty a exkurzie
Vynikajúcou prezentáciou Slovenska a jeho kultúry je pozvánka pre účastníkov konferencie alebo kongresu na koncert vážnej hudby, napr. do Slovenskej filharmónie, na operné predstavenie do Slovenského národného divadla alebo na predstavenie niektorého z našich popredných folklórnych súborov (Lúčnica, SĽUK, Technik apod.). V poslednom čase sú obľúbené a žiadané aj tzv. incentívne programy pre účastníkov, kde sa sami zapájajú do určitého programu - či už je to nejaká športová aktivita (preteky, súťaže), spoločenské zábavné podujatia s riešením úloh, kvízy, výuka ľudových remesiel a pod.
Vhodným doplnením alebo pokračovaním odborného aj spoločenského programu sú výlety a rôzne exkurzie pre sprevádzajúce osoby účastníkov konferencie alebo pre samotných účastníkov. Ponúknuť je možné osvedčené trasy na jeden (prehliadka Bratislavy, Malokarpatský okruh apod.) a viac dní (Piešťany a Trenčín, Vysoké Tatry), ktoré predstavujú najatraktívnejšie pamiatky a prírodné krásy Slovenska. Výlety a ich trasy možno aktuálne upraviť o návštevu miest a lokalít, ktoré súvisia s témou konferencie.
Peknou spomienkou na Slovensko a miesto konania konferencie môže byť nejaký typický darček ako napr. výrobky z Modranskej ľudovej majoliky, rôzne tradičné výrobky našich ľudových majstrov, slovenské vína a pod.
Prvotný je dobrý výber
Pri výbere firmy na organizovanie kongresovej turistiky si treba všímať najmä: skúsenosť s organizáciou a zabezpečovaním medzinárodných i domácich kongresových a konferenčných podujatí či jej spoluprácu s osvedčenými dodávateľmi služieb rôzneho druhu, (napr. doprava, vybudované zázemie so sprievodcami cestovného ruchu v mnohých jazykových mutáciách a v neposlednom rade aj skúsený, tvorivý a jazykovo zdatný kolektív samotných pracovníkov).
Kongresové agentúry a cestovné kancelárie ponúkajú organizátorom zabezpečenie aj ďalších služieb: rozposlanie informačných materiálov o konferencii a mieste jej konania, vedenie korešpondencie s prihlásenými účastníkmi, zabezpečenie zálohových platieb (vložného) od účastníkov, kompletné ekonomické zúčtovanie, pokongresové pobyty na Slovensku rôzneho zamerania.
Aby Slovensko i Bratislava obstáli v medzinárodnej konkurencii kongresových destinácií, je potrebné vybudovať v Bratislave nové moderné kongresové centrum pre min. počet 400 účastníkov s variabilitou až do 800 miest. Novým centrom by sa mohlo stať nové Národné divadlo, ktorého dokončenie a budúce využitie je však otvorené. V súčasnosti sa čiastočne rekonštruuje Reduta, kde sa na budúci rok bude konať zasadnutie NATO s cca 800 účastníkmi. Pre ubytovanie takéhoto veľkého počtu osôb máme stále ešte nedostatok kvalitných hotelov s centrálnou polohou v kategórii 5*, 4* a najmä 3*.
V rámci ostatného Slovenska najvyhľadávanejšími miestami pre kongresy a konferencie sú Vysoké a Nízke Tatry, kde už viaceré hotely ponúkajú kvalitné ubytovacie, stravovacie a konferenčné služby, ale stále je to málo, pretože chýbajú zariadenia s veľkou kapacitou nad 200 miest. Pre organizátorov takýchto podujatí sú zaujímavé aj mestá ako napr. Košice, Banská Bystrica, Žilina alebo kúpeľné mestá Piešťany, Trenčianske Teplice, Rajecké Teplice a iné.
Ľubica Kostovičová