Veľtrhy - médiá, ktoré vytvárajú trhy

Napriek tomu, že veľtrhy sú ekonomicky veľmi silné médium, je pomerne málo informácií o rozhodujúcich činiteľoch, ktoré vplývajú na ich efektívnosť. Každému je celkom jasné, že úspech organizátora závisí vždy od úspechu vystavovateľov a návštevníkov, ...

Napriek tomu, že veľtrhy sú ekonomicky veľmi silné médium, je pomerne málo informácií o rozhodujúcich činiteľoch, ktoré vplývajú na ich efektívnosť. Každému je celkom jasné, že úspech organizátora závisí vždy od úspechu vystavovateľov a návštevníkov, ako aj od schopnosti veľtrhového centra alebo organizátora využiť aj iné médiá na sprostredkovanie kvalitného miesta dopytu a ponuky. Pri akejkoľvek analýze veľtrhu ako média je vždy dôležité spojiť dva typy dát a síce, čo robili vystavovatelia a čo robili návštevníci s marketingovými výstupmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prečo na veľtrh?

Obchodný veľtrh zmiešava niektoré prvky priameho predaja a reklamy. V Európe sa realizuje na veľtrhoch aj priamy predaj. Vystavovatelia majú v súvislosti s účasťou rôzne ciele. Niektorí sa zaujímajú o vytváranie kontaktov vysokej kvality, iní podporujú firemný imidž, ďalší chcú podporiť vytváranie vzťahov s existujúcimi a potenciálnymi zákazníkmi.

Ciele slovenských vystavovateľov v roku 2003 na výstavách

v šiestich odvetviach národného hospodárstva.

Pretože existuje množstvo cieľov účasti, väčšina marketérov sa spolieha pri hodnotení a analýze podujatia na vedľajšie premenné, ako napr. aktivita návštevníkov, kvalita návštevníkov, podiel návštevníkov cieľovej skupiny z celkového počtu návštevníkov, počet kontaktov... Vystavovatelia môžu vytvárať množstvo kvalitných kontaktov, keď najskôr prilákajú tých správnych zákazníkov a potenciálnych zákazníkov, potom sa s nimi skontaktujú a následne zistia ich štruktúru a zatriedia ich. Preto využívajú aj rôzne aktivity na prilákanie cieľových zákazníkov do stánku a nadviazanie kontaktov s nimi.

SkryťVypnúť reklamu

Je nutné vnímať potreby návštevníka

Základné otázky sú: koho máme na veľtrhu ako návštevníka, aké sú jeho potreby, môže ich náš produkt uspokojiť, zaujímajú návštevníka určité riešenia, je ochotný nakupovať, aká bude jeho ponákupná spätná väzba? Marketingové aktivity a identifikovanie štádia nákupného rozhodovania, v ktorom sa návštevník veľtrhu nachádza a zacielenie vlastného úsilia pomáhajú tento proces adekvátne riadiť. Prvý typ návštevníka má určité nejasne definované potreby a hľadá všeobecne určité produkty alebo dodávateľov, ktorí by mohli poskytnúť určité riešenia.

Druhý typ je už v ďalšej fáze nákupného cyklu, má už jasne definované potreby a zredukoval skupinu hľadaných produktov alebo dodávateľov na troch až štyroch.

Na zákazníkov prvého typu môže mať významný vplyv napríklad predveľtrhová reklama. Druhý typ by možno vyhľadával aj v stánkoch umiestnených mimo hlavnej zóny a menej reklamne podporovaných, malých, chudobnejšie vybavených, kým prvý by pravdepodobne nebol podobným spôsobom motivovaný.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiely v Európe a v Amerike

Európske veľtrhy lákajú viac vedúcich, u ktorých je pravdepodobnejšie, že prídu na veľtrh s vymedzeným cieľom a často urobia rozhodnutie o kúpe na veľtrhu. Výdavky na promočné aktivity pred veľtrhom sú zamerané na zostavenie formálnych schôdzok. Americké veľtrhy sú skôr orientované na vyvolanie prvotného záujmu. Odlišné sú aj promočné aktivity. V Európe sú menej akceptovateľné promočné aktivity, ako iluzionisti, kúzelníci a hry. Európske výstavy sú menej zamerané na prvotné získanie pozornosti a smerujú viac k vnútornému dianiu. V Európe teda častejšie vídať stánky so samostatne oddeleným konferenčným priestorom.

Podľa toho, aký trh veľtrhy pokrývajú sa môžu deliť na vertikálne a horizontálne. Vertikálne sú tie, ktoré majú značne úzke zameranie na to, aby prilákali špecifický typ zákazníka (napr. veľtrh zameraný na veci a produkty, ktoré sa nachádzajú výlučne na operačnej sále). Horizontálne majú za úlohu prilákať oveľa širšie obecenstvo (napr. počítačové veľtrhy a pod.). Návštevníci sa teda zaujímajú o oveľa väčšie množstvo produktov.

SkryťVypnúť reklamu

Činnosť organizátorov a vystavovateľov

U vystavovateľov je veľmi dôležitá kvalitná príprava. Tá musí byť spojená s určením cieľov a finančným rozpočtom, v závislosti od toho s objednaním výstavnej plochy a expozície, čo je spojené so zálohovými platbami, objednaním služieb (voda, elektroinštalácie vrátane osvetlenia, poistenie, upratovanie stánku počas výstavy, fotografovanie, kvety, špedícia a transport a ďalšie), starostlivým výberom produktov, ktoré sa budú vystavovať s orientáciou na tie najnovšie, zabezpečením občerstvenia na stánok, literatúry, prospektov, s plánovaním práce výstavného tímu na stánku a pozvaním potenciálnych alebo existujúcich zákazníkov.

Tipy na pritiahnutie návštevníkov:

* Trénujte zamestnancov, aby návštevníkov vítali a nie bránili im vstupovať

SkryťVypnúť reklamu

* Získajte dobré umiestnenie včasným prihlásením

* Použite kvalitnú vizuálnu techniku, aby ste zaujali

* Zorganizujte súťaž

* Rozdajte letáky, aby ste povzbudili k návšteve stánku

* Vyberte zaujímavú cenu, aby ste zo súťaže urobili atraktívnu zábavu

* Nemožno zabudnúť ani na poveľtrhovú prácu a zhodnotenie podujatia.

* Predovšetkým záznamy o návštevníkoch môžu byť dobrým

vodidlom pri zhodnocovaní veľtrhovej účasti

MAREK BALUŠKA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 667
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 443
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 367
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 437
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 644
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 951
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 227
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu