Kto je veľtržný organizátor alebo za hrsť marketingu

V našich podmienkach existujú veľtržní organizátori ako podnikateľské realizačné subjekty s plným podnikateľským rizikom. Ich hlavným poslaním je organizovať a realizovať veľtrhové a výstavné akcie. Splnenie tohoto poslania je očakávané nielen vystavovate

ľmi a návštevníckou verejnosťou, ale aj politickou, ekonomickou, kultúrnou a vzdelávacou sférou spoločnosti. Aby mohli napĺňať toto poslanie pridávajú k pôvodným, čisto výrobno-realizačným prevádzkam (výroba výstavných prvkov, montáže, elektro, inštalácie, aranžérske služby) architektonické ateliéry, tlačové stredisko, marketingové oddelenie vrátane vlastného výskumu efektívnosti, catering. Sú teda schopné dodávať na kľúč komplexnú akciu -veľtrh alebo výstavu. To je ich hlavný podnikateľský záujem a poslanie, ktorý zahŕňa: zber podstatných informácií v rámci danej tematiky, akvizíciu vystavovateľov, estetickú úroveň expozícií, organizáciu akcie, sprievodný program, propagáciu akcie, prácu s novinármi, vytvorenie podmienok pre vystavovateľov a komfortu pre návštevníkov. Hlavnou snahou je vytvorenie efektu, ktorý v rovine komerčnej, imidžovej a informačnej očakávajú vystavovatelia. O vlastnú obsahovú zodpovednosť sa delí veľtržný organizátor s garantom akcie - zvyčajne predstaviteľom daného odboru podnikania, verejnej služby a pod. Na jednej strane je mediálnym subjektom, na druhej výrobné a servisné zariadenie. Na Slovensku majú túto podobu predovšetkým tie subjekty, ktoré majú vo svojom majetku veľtržné areály: Incheba, Agrokomplex, TMM.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ako vzniká nápad a pre akú cieľovú skupinu

Celá realita spoločenského života je nekonečným zdrojom námetov pre rôzne analýzy a prezentácie v tematicky zovretých útvaroch - vedeckých, žurnalistických, umeleckých a v neposlednej rade aj veľtržných a výstavných. Podľa riaditeľa Agrokomplex Nitra Ladislava Švihela: „Každý nový ročník podujatia musí byť akýmsi znovuzavádzaním a inovovaním existujúceho produktu - veľtrhu alebo výstavy." Ľubomír Kopecký z Incheba a.s., Bratislava sa k názoru pridáva: „Zameranie sa na prezentovanie cieľov a potrieb rezortov, profesijných zväzov a asociácií na príprave a priebehu veľtržného podujatia je cesta ako zatraktívniť konkrétne veľtrhy a výstavy. Pri príprave vstupu do EÚ vznikajú nové podujatia súvisiace s aktuálnymi spoločenskými úlohami - napr. pri ochrane hraníc a komplexnou prezentáciou bezpečnostného inžinierstva. Podobné zámery máme pri príprave podujatí z oblasti logistiky, dopravy a zberateľstva." Podľa Mariána Lukáča z 1.kvs. s.r.o., Košice mnohí organizátori hľadajú nové nápady. „Väčšinou je to kopírovanie už vymysleného a prispôsobenie na miestne podmienky. Ťažko sa ale čerpajú námety z rozvinutého veľtržného prostredia, keď nefungujú základné nástroje ekonomiky," dodáva M. Lukáč.

SkryťVypnúť reklamu

Čo na to návštevníci?

Návštevníci majú vo vzťahu ku konkrétnej tematike veľtrhu rôzne odstupňované priority. Sú akcie, pri ktorých je rozhodujúca kvantita verejnosti - predajné výstavy, prezentácie nových produktov, ktoré sú určené pre spotrebiteľskú verejnosť, všeobecne zaujímavé a aktuálne témy. Sú ale témy, pre ktoré je rozhodujúca kvalita návštevníckej verejnosti: špecializované veľtrhy, ktoré sa usilujú o čo najvyšší podiel profesionálnych návštevníkov. Tam vystavovatelia a organizátori potrebujú návštevníkov, ktorí zohrávajú rolu osobností. Tie potom určujú ďalší vývoj odboru, rozhodujú o nákupe investícií, modernizácii výroby a pod. Nakoniec je to zmiešaný profil cieľového publika, ktoré sa vyskytuje pri akciách s charakterom profesionálneho veľtrhu. Súbežne fungujú aj ako zdroj inovácií, informácií o trendoch, prezentácie nových materiálov, dizajnu. Takými sú napríklad stavebné veľtrhy. Pri niektorých akciách je prioritou uspokojenie informačných cieľov alebo túžba po poznaní, inde kúpa principiálne nových produktov a služieb. Podľa tematiky sú tiež akcie, ktoré majú okrem poznávacej a informatívnej funkcie aj inšpiratívnu funkciu (napr. akcia s tematikou módy alebo možností úprav bytu).

SkryťVypnúť reklamu

Aby mal vystavovateľ zisk

Vystavovateľský záujem je orientovaný k cieľu realizovať ekonomicky zaujímavé produkty a služby aby si zaistil zisk. Na to je treba:

* Zaistiť dostatočný počet návštevníkov v rámci záujmových, profesijných, vekových, regionálnych a ďalších parametrov

* Zaujať masové médiá

* Zaistiť rolu odborného garanta

* Presvedčiť vystavovateľov, že ide o tému tak zaujímavú a ekonomicky prínosnú, že sa akcie zúčastnia

* Zabezpečiť z pohľadu návštevníkov dostatok zaujímavých vystavovateľov, ktorí dokopy vytvoria základnú tematickú charakteristiku akcie

BEATA PLACHÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 703
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 492
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 509
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 492
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 504
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 013
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 181
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu