
Fenomén veľtrhov a výstav je v ľudskej spoločnosti prítomný od chvíle keď človek produkuje viac ako stačí spotrebovať. Hľadá možnosť a efektívnu príležitosť ako vymeniť tovar v naturálnej forme, neskôr za peniaze, následne potom formou objednávky podľa vzoriek. Neskôr už hľadá aj informácie, vzdelanie a poučenie vrátane zábavy v sprievodnom programe veľtrhu. Súčasnú nepriaznivú hospodársku situáciu doprevádzajú tu a tam pesimistické prognózy o budúcnosti veľtrhov.
Situácia vo svete
Súčasný stav veľtrhov na celom svete čaká nutná zmena od univerzálnych veľtrhov ku špecializovaným tematickým projektom. Usporiadatelia veľtrhov v Európe a USA stoja pred problémami, ktoré zanechali v posledných rokoch hospodárske krízy umocnené terorizmom. Nadbytočné kapacity a vysoko rozvinutý trh európskych veľtrhov, kde sú takmer všetky oblasti niekoľkonásobne zastúpené vedie k roztriešteniu tém. Východiskom je výrazne profilovaná ponuka, ktorá oslovuje jasne vymedzenú cieľovú skupinu. Čím viac špeciálnych tém sa sústredí na jedno podujatie, tím atraktívnejšie sa pre daný odbor stáva konkrétne výstavisko. Ďalšou možnosťou pre európskych usporiadateľov veľtrhov je rozšíriť svoje kapacity na súčasný ázijský veľtržný trh, ktorý prežíva svoj obrovský boom.
Jedinou istotou je zmena k špecializovaným projektom
Pre najlepšie veľtrhy je príznačný proces permanentných premien a zlepšení, schopnosť neustále prichádzať s podnetmi, schopnosť rozpoznať nové trendy a využiť nové impulzy k prospechu vystavovateľov a návštevníkov. Existuje veľa dôvodov pre ktoré zostanú veľtrhy mocné aj v budúcnosti. To však negarantuje úspech automaticky. V budúcich rokoch sa očakáva silnejúci tlak na výkonnosť výstavísk, ktoré svoju efektivitu budú musieť prispôsobiť trhu. Zákazníci požadujú modernú veľtržnú infraštruktúru, vybavené, technicky perfektne funkčné pavilóny a zázemie. Stvárnenie veľtrhov a expozícií je v rukách architektov a dizajnérov, ktorí veľtržnú atmosféru a zážitky ďalej umocňujú. Zmeny príznačné pre dnešný svet obchodu, vyžadujú špičkové profesionálne veľtrhy s vysokou odbornosťou. Pre veľtržný servis to znamená nielen byť vynikajúci pri poskytovaní služieb, ale tiež schopnosť byť pre svojho klienta rovnocenným partnerom pri orientácii v danom odbore.
Aktívna komunikácia
Ďalšia významná funkcia, ktorú súčasný veľtrh musí plniť je funkcia komunikačného strediska. Je treba formulovať a sprostredkovať presné informácie z daného odboru alebo odvetvia, pričom táto komunikácia musí prebiehať nielen počas konania veľtrhu, ale aj dlhú dobu predtým a aj po skončení projektu. Z tohoto pohľadu je veľtrh vyvrcholením, akýmsi korunovaním dlhodobého úsilia. Pri vyhodnocovaní projektov, ktoré klientom nepriniesli očakávaný efekt je nutné hľadať odpovede na otázky čo bolo spravené zle a hľadať cestu k optimalizácii. Hodnotenie typu „celkove to bolo úspešné podujatie" je samo o sebe polovičné klamstvo, ktoré sa v súčasnom svete netoleruje.
Autor: BEATA PLACHÁ