
Rebelantka Jana Kirschner konečne na Slávikov prišla, keď jej umožnili spievať naživo. Prevzala si strieborného slávika.FOTO SME - PAVOL MAJER
Aj Američania majú svojho „zlatého slávika". Hovoria tomu American Music Awards. O ocenených ale nerozhodujú masy, ale starostlivo robený prieskum (na reprezentatívnej vzorke) medzi americkými poslucháčmi. Iba tak sa dá celkom presne zistiť, čo ľudia v súčasnosti počúvajú a čo sa im páči. Verejnosť, ale aj celý šoubiznis, však oveľa väčšmi sledujú ceny Grammy, udeľované na základe hlasov kritikov, novinárov a zástupcov hudobného priemyslu.
Agentúre Forza sa viacmenej úspešne podarilo oživiť Slávika, priameho potomka zábavnej relácie z totalitnej doby. Možno aj preto sa Slováci pri výbere hudobníkov sa nechávajú unášať spomienkami skombinovanými s tým, čo dnes púšťajú rádiá a televízie. A mnohí iste posielajú anketový lístok kvôli nádeji na mikrovlnku či auto a napíšu naň mená tých interpretov, na ktorých si spomenú.
Hudba samotná zostáva bokom. Aj napriek tomu, že v sobotu sa na Slávikoch hralo po prvýkrát naživo a Markíza tak predbehla českú Novu, na ktorej táto relácia stále pripomína skanzen popmusic. Slávik 2003 bola v prvom rade televízna šou, ľudovou zábavou, ktorej meradlom je iba popularita. Výsledkom Slávikov sú však stále mená, ktoré sa až na výnimky každoročne opakujú a v hodnotenom roku nemuseli vydať album alebo odspievať koncert. Okrem toho sú na zoznamoch kandidátov, ktoré Forza zostavuje, neznámi hudobníci, o ktorých ani ľudia z hudobnej brandže nevedia vôbec nič.
Protiváhou Slávika by mal byť Aurel, nástupca nevydarených slovenských Grammy, ktoré sa skončili na nedôveryhodnosti jej organizátorov. Aurel však nehľadá v popmusic popularitu, ale kvalitu. Má za sebou len dva ročníky a bez pomoci hodnotných cien pre hlasujúcich zatiaľ iba bojuje o prestíž.