Nikto už dnes nechce predávať počítače. Vlastne nikto, okrem Dellu. Gateway je uprostred vlny prepúšťania. HP a Compaq spojili sily, aby znížili náklady. Nová spoločnosť sa pritom nechce sústrediť na predaj PC, ale oveľa radšej by sa priblížila modelu IBM a predávala ziskové služby.
Počítače sú dnes ako veľké slony, ktoré sa snažia prepchať cez úzke hrdlo dátovej fľaše. Majú obrovský potenciál a rýchlosť, ktorú však nemôžu využiť predtým, ako bude dostupný aj vysokorýchlostný internet.
Ľudia sa dnes pozerajú na nové PC a vravia si: „Načo kupovať ešte väčšieho slona?“ Rýchle počítače zákazníkov nezaujímajú, pretože - čo vlastne budú s tou rýchlosťou robiť? Písať rýchlosťou dvesto slov za minútu?
Väčšina domácich používateľov aj firiem dnes vraví, že s nákupom nového počítača ešte počkajú najmenej ďalší rok. Trh s osobnými počítačmi je dnes len o cene. Ľudia, ktorí si doteraz nekúpili počítač, sú zväčša tí, ktorí majú nízke platy. Vedia, že počítač predstavuje dvere do informačnej spoločnosti, ale jednoducho si ho zatiaľ nemôžu dovoliť.
Problém so zbytočne rýchlymi počítačmi už trápi aj Billa Gatesa. V nedávnom prejave upozornil, že absencia rýchleho internetového pripojenia dusí rozvoj celého high-tech priemyslu. Podľa Gatesa by mali mať ľudia k dispozícii širokopásmový prístup na internet za tridsať dolárov mesačne - to je podľa neho suma, ktorú je ochotný zaplatiť priemerný zákazník.
Takejto ceny sa však určite v blízkej budúcnosti nedočkáme. Spoločnosti poskytujúce vysokorýchlostný prístup do komunikačných sietí hlboko podcenili náklady a komplexnosť problémov, ktoré vybudovanie takejto infraštruktúry prináša. Významný britský telekomunikačný operátor Vodafone minul miliardy na 3G licencie a dnes pripúšťa, že rýchlosť prenosu v týchto sieťach môže byť napokon nižšia, ako sa pôvodne predpokladalo. Iné spoločnosti, ktoré tiež investovali obrovské peniaze do nákupu licencií, sú také zadlžené, že im už na budovanie infraštruktúry vôbec nezostávajú peniaze.
Interaktívna televízia má tiež problémy. Podľa výskumu Interactive TV Statistical Research sa viac ako 70 percent Američanov o tento produkt vôbec nezaujíma. Spoločnosť IDC zistila o niečo pozitívnejšie postoje v Európe: podľa nej by v roku 2005 malo mať prístup k interaktívnej televízii 50 percent európskych domácností.
Niet pochýb, že problémy, ktorým dnes čelí high-tech a telekomunikačný priemysel, sú vážne. Bolo by však veľkou chybou podceniť dlhodobý dosah internetu. Internet je silný a stále rastie. Ľudia ho poznajú ako gigantickú knižnicu a v histórii ešte nikdy nemali k dispozícii také veľké množstvo informácií. Perspektívny výhľad vyzerá dobre - pre rozvoj informačnej spoločnosti aj ekonomiky.
Budúci zákazníci a ľudia, ktorí budú v budúcnosti rozhodovať, používajú dnes internet viac, ako kedykoľvek predtým. Na univerzitách používanie internetu stále rastie obrovskou rýchlosťou. V skutočnosti sa mnohé americké školy obávajú, že ich študenti sa stanú na e-mailovej korešpondencii a surfovaní po webe závislými a zakazujú používanie internetu počas školských hodín.
Elektronický obchod sa zrútil zo závratnej výšky, ktorú nemohol ustáť, mladí ľudia sa však stále zaujímajú o štúdium e-biznisu. Podľa prieskumu americkej asociácie obchodných škôl si do svojho programu chce aj v súčasnosti zaradiť lekcie o e-biznise viac ako 70 percent študentov.
V priebehu nasledujúcich dvanástich či osemnástich mesiacov nás ešte čaká náročná cesta. Po ťažkom otrase a púšťaní žilou však bude internet - a s ním nová ekonomika - nepochybne silnejší, ako kedykoľvek predtým.
GERRY MCGOVERN, www.gerrymcgovern.com
(Text bol uverejnený v e-mailovom časopise New Thinking, objednať si ho môžete zaslaním prázdneho e-mailu na adresu new-thinking-join-request@list.adventive.com.)