Posledný týždeň renomovaného festivalu súčasnej hudby Wien Modern, ktorý prebiehal počas celého novembra, bol venovaný hudbe z „Východu". O tom, ako rozlične sa vyvíjala a vyvíja súčasná hudobná scéna v jednotlivých postkomunistických krajinách pod rôznymi tvárami jedného ex-režimu, svedčí spektrum žánrov, ktoré siaha od experimentálnej, elektroakustickej hudby cez post-rock až po elektronickú tanečnú hudbu.
Slovensko je na tejto mape východu reprezentované dvakrát: uvedením skladby Daniela Mateja pre magnetofón SATIollagE (1995) na koncerte „tape music", ktorý sa uskutoční dnes o 19.30 h v sále Konzerthausu, a vďaka Požoňu Sentimentál, ktorý v pondelok predstavil Viedenčanom vokálno-inštrumentálny cyklus Urban Songs (2000) svojho lídra Mareka Piačeka.
„Mestské piesne" v podaní Požoňu Sentimentál boli neoficiálnym začiatkom celého jedinečného projektu, prinášajúceho do Viedne súčasnú hudobnú tvorbu z krajín na východ od Rakúska. Bratislavský salónny orchester doplnený o spisovateľa a filozofa Egona Bondyho vdýchol do priestorov Café Heumarkt atmosféru stredoeurópskeho regiónu z prvej polovice 20. storočia s multi-kultúrnou, slovensko-česko-rakúsko-maďarskou príchuťou. Vtipný „mischung" nových skladieb a aranžmánov hudby starých majstrov, folklóru, ale aj popu (skladba Michaela Jacksona s aktuálnym dvojzmyselným posolstvom What about us?) sprevádzaný šarmantnou nemčinou a česko-slovenským spevom Egona Bondyho vyvolal dobrú náladu, pobavené úsmevy a nadšený potlesk v publiku.
Zafajčená, staromódna, nie však nóbl kaviareň s typickým „wienerisch" jedálnym lístkom je zároveň jedným z mála priestorov vo Viedni, kde sa podobná muzika ešte hodí. Srdce bývalého centra rakúsko-uhorskej monarchie totiž dnes bije úplne inými rytmami.
Autor: SILVIA ZÁSZLÓOSOVÁ, Viedeň