
Zita Furková - je zakladateľkou divadla Korzo '90 - Astorka. Je majiteľkou dabingových štúdií Atiz a Artefakt a videoštúdia Artkrea. Okrem herectva sa venuje réžii a písaniu. Napísala scenáre k televíznym inscenáciám F.M. Dostojevskij: Krokodíl (r. M. Hoffmeister), I. S. Turgenev: Deľba majetku (r. M. Hoffmeister), A. P. Čechov: Hasičský plášť (r. Ľ. Vajdička). V divadle režírovala hru F. G. Lorcu Dom Bernardy Alby. Je nositeľkou ceny Igric za herecký výkon a nositeľkou Zlatej slučky za réžiu dabingu.
Na debut nie je nikdy neskoro. „Musí však dozrieť čas," tvrdí herečka, scenáristka a divadelná režisérka Zita Furková, ktorá má za sebou premiéru svojej prvej filmovej réžie. Splnila dávny sľub spisovateľovi Rudovi Slobodovi a na motívy jeho poviedky Jesenná (zato) silná láska pripravila príbeh starnúceho hudobného skladateľa (Jozef Vajda). Ten v náhodnom stretnutí s mladou poetkou (Ester Geislerová) nachádza lásku a inšpiráciu, ktorú hľadal po celý život vo svojej hudbe. Vo vedľajších úlohách sa objavia Anna Javorková a Richard Mešťan. Film bude mať premiéru na medzinárodnom filmovom festivale Bratislava, ktorý zajtra začína.

Jozef Vajda ako Skladateľ v Jesennej (zato) silnej láske.FOTO - ARTKREA
Čo vám pri sľube povedal Rudo Slobodu?
„Upozornil ma, že to bude veľmi ťažké na spracovanie. Nebol spokojný s dovtedajšími spracovaniami jeho poviedok, ale mne akosi veril. Dúfam, že tam niekde hore bude s mojou prácou spokojný."
Ako ste spokojná vy?
„Vždy by som chcela niečo vylepšovať. To je však nevýhoda filmu oproti divadlu. Vo filme máte definitívu. Napriek tomu si myslím, že všetko podstatné, čo som do filmu chcela dostať, v ňom je."
Prečo ste si vybrali práve Jesennú (zato) silnú lásku?
„Z knihy Útek z rodnej obce sa núkala aj Modrá perla, ale jeseň vyhrala. Bolo to spriaznenie na prvý dúšok. Jej metafora sa u Slobodu vynára azda už od románového debutu Narcis."
Príchuť nostalgie?
„Skôr magickosti, ktoré má v sebe Slobodova tvorba. Hneď po novom prečítaní sa mi pred očami začali vynárať obrazy."
Ako ste ich interpretovali?
„Ako komorný príbeh. Analýzu vzťahov starnúceho muža, hudobného skladateľa, k mladučkej poetke."
Príbeh posadnutia láskou ako v Nabokovovej Lolite?
„Nezdôraznila som sexuálne vzplanutie, aj záver nechávam otvorený. Nie je to Nabokov, bližší mi je Bergman."
Raz ste spomínali, že váš film asi poputuje do klubov. Je určený pre náročnejšieho diváka?
„Nemalo by to byť nič komplikované. V jednoduchosti je sila. Najťažšie bolo urobiť niečo jednoduché, aby to zároveň bolo divácky prijateľné."
Mali ste pochybnosti?
„Aj keď sa možno zdá, že som suverénna, vždy mám trému. Trochu bolo na škodu veci, že som spočiatku k filmu pristupovala s bázňou. Nemala som skúsenosti za kamerou, iba pred ňou. Musela som sa učiť."
Bola výhoda, že ste okrem réžie napísali aj scenár a dokonca aj film produkovali?
„Čiastočne, hoci to bola tvrdá drina. Uvažovala som o prizvaní k scenáru, ale už som bola priďaleko. Ďalší vstup by mi moju predstavu rozsypal."
Nechávali ste hercom slobodu na ich hranie?
„Pokiaľ príliš neodchádzali od mojej koncepcie, tak áno. Viem, že hercom môžete dať istú voľnosť, ale oni to radi zneužijú."
Ako ste hľadali hlavných predstaviteľov?
„Mala som veľmi konkrétnu predstavu Skladateľa, ktorý hľadá inšpiráciu. Manželstvo je vyhasnuté, chytá sa slamky na svoju motiváciu. Ťažko ho však bolo nájsť typovo. Rozhodla som sa pre Jožka Vajdu a urobila som dobre. Inou vecou bola postava Poetky, o ktorej neviete, či je prostitútka, príživníčka, alebo tvorivá bytosť, ktorá hľadá zmysel svojho života v mladosti. Našla som charizmatickú Ester Geislerovú, ktorá priniesla do svojej Poetky tajomstvo."
Nezostane debut vaším jediným pokusom vo filmovej réžii?
„Získala som množstvo skúseností, ktoré by som chcela využiť aj v ďalšom projekte. Scenár napísala Jana Bodnárová a v súčasnosti naň zháňame sponzorov."
FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ