ILUSTRAČNÉ FOTO SME - PAVOL MAJER
ných obchodných domoch, ktoré lákajú ľudí na nákupy prostredníctvom vianočných zliav.
„Ľudia teraz nakupujú hlavne stromčeky, vianočné ozdoby a cukrovinky na Mikuláša. Najväčší frmol tu máme cez obed a potom večer," hovorí predavačka bratislavského Tesca na Námestí SNP.
Čokolády či iné cukrovinky na sviatok Mikuláša by rodičov tento rok nemali vyjsť drahšie ako vlani. „Ceny sa oproti minulému roku takmer nezmenili. Dokonca sú nižšie o jedno až tri percentá," povedal Ďurček. Obchodné domy si podľa neho nemôžu dovoliť cenový nárast, pretože by stratili zákazníkov. „Snažíme sa znížiť obchodné marže na minimum a tak to robia aj naši distribútori," dodáva Ďurček.
Stopäťdesiatgramovného mikuláša z čokolády ponúkajú odchodné domy za tridsať korún, rovnako tažkého santa clausa za tridsaťosem korún a za stredne veľkého čokoládového čerta neminú spotrebitelia viac ako dvadsaťdeväť korún.
Minuloročné ceny zostávajú aj na cenníkoch vianočných ozdôb či stromčekov. Najlacnejší „akciový" umelohmotný smrek možno zohnať za tristo korún. Za ozdoby naň pritom zákazník zaplatí o niekoľko stoviek navyše.
Rodiny, ktoré chcú mať doma živý stromček, si budú musieť na ich kúpu počkať aspoň dva týždne. Vlani stál smrek a jedľa do dva a pol metra 175 korún. Borovica s dlhším ihličím vyšla o sto korún viac.
Tá pravá nákupná horúčka však podľa obchodných domov ešte len príde. „Prvý veľký nával ľudí očakávame pred Mikulášom," hovorí predseda predstavenstva Coop Jednota Adrián Ďurček. Obchodný dom Carrefour čaká, že sa tak stane až druhý decembrový týždeň. „Napriek tomu, že sme v polovici novembra vydali katalóg s nižšími cenami textilu, elektroniky či elektrospotrebičov, ľudí teraz najviac zaujímajú vianočné ozdoby a sladkosti," tvrdí hovorkyňa Carrefouru Jana Havlíčková. (im)
Vyliečte sa z vianočnej nákupnej horúčky
LONDÝN - S Vianocami sa blížia aj nákupné horúčky. Vo Veľkej Británii sa začína poriadne vianočné nakupovanie tento víkend, a tak tu na sobotu vyhlásili Deň bez nákupov.
„Zamknite peňaženky a namiesto nakupovania buďte so svojimi deťmi a priateľmi," vyzývajú organizátori dňa, ktorý má priniesť trochu duševnej hygieny do dnešného konzumného sveta.
„Najlepšie na tom je, že naša akcia je zadarmo a môže sa na nej každý zúčastniť," hovoria usporiadatelia. Pôvodcami akcie, ktorá sa začali pred 11 rokmi, je skupina supermarketových rozvracačov z kanadského Vancouveru. Začali tým, že na rôzne výrobky nalepovali ceduľky „nekupuj ma".
Britský šéf kampane Michael Smith hovorí: „Naše posolstvo je jednoduché - kupujte menej a viac žite."
Pred každým nákupom by si podľa neho ľudia mali odpovedať na niekoľko otázok: koľko rovnakých výrobkov už doma majú, ako dlho ho budú používať, ako dlho sa dá používať, čo s vecou budú robiť, ak ju nebudú potrebovať alebo či sa jednoducho nedá požičať od priateľov.
Rovnako ako vlani aj tento rok budú ľudia protestovať proti vianočným nákupom pred obchodným centrom Covent Garden. Pripravené majú heslá ako „Vianoce prinášajú dlhy" alebo „Prajeme vám veselé Vianoce a nový rok bez peňazí".
(čtk, im)