Problémom sú najmä posledné dve oblasti, pretože výučba jazykov a práce s počítačmi nebola v našich školách v minulosti príliš rozšírená. Preto sa všetci odborníci zhodujú na tom, že najväčšou pomocou pre starších, ale aj pre ľudí v aktívnom veku, je možnosť priebežne si dopĺňať svoju kvalifikáciu, aj možnosť vzdelávať sa v oblastiach, v ktorých má človek nedostatky. Okrem osobných ambícií a potrieb každého človeka, jasné priority vo vzdelávaní diktuje trh práce. Pre mnohých mohla byť problémom dostupnosť rôznych foriem vzdelávania, preto sa niektoré inštitúcie, medzi nimi aj Akadémia vzdelávania, začali zaoberať zlepšovaním týchto podmienok.
Akadémia vzdelávania (AV) pripravila v týždni od 17. do 21. novembra pod názvom Týždeň celoživotného vzdelávania sériu podujatí, ktorých cieľom bolo nielen mapovať situáciu v tejto oblasti, ale aj priniesť od odborníkov zo zahraničia nové podnety a informácie o trendoch vo vzdelávaní dospelých. Pod záštitou Ministerstva školstva SR boli usporiadané workshopy pre odbornú verejnosť, happeningy a Dni otvorených dverí vo všetkých 37 pobočkách Akadémie vzdelávania. Vyvrcholením tohto týždňa bola konferencia o medzinárodnej spolupráci vo vzdelávaní dospelých v čase integrácie Slovenska do Európskej únie.
„Ľudia u nás sa chcú vzdelávať, ale možno sú skôr zameraní na profesijné vzdelávanie,“ hovorí riaditeľka Centra projektov AV v Poprade Renáta Kopaničárová. „V poslednej dobe veľmi narástol dopyt po vzdelávaní v jazykoch – aj keď o jazyky majú záujem prevažne mladí ľudia vo veku 20 – 30 rokov, stúpa aj počet záujemcov z radov zamestnancov štátnej správy. Aj medzi evidovanými nezamestnanými záujem o výučbu jazykov vzrastá. V tejto oblasti spolupracujeme s úradmi práce, pretože finančné náklady na jazykovú výučbu týchto klientov zabezpečuje štát.“
Pracovníci AV oslovili slovenských pracovníkov z oblasti vzdelávania dospelých aj odborných partnerov z Nemecka, Rakúska a Českej republiky, zostavili tri mobilné tímy, ktoré prešli 18 slovenských miest. „Navštívili sme naše pobočky najmä na východe Slovenska, a v rámci workshopov sme sa zhovárali o situácii vo vzdelávaní dospelých u nás a v zahraničí,“ vysvetľuje Renáta Kopaničárová. „My sme predstavili našu situáciu a oni nám porozprávali o svojich skúsenostiach. Cieľom bolo, aby naši učitelia, členovia samospráv a všetci, ktorí v oblasti vzdelávania dospelých pracujú získali inšpiráciu a motiváciu pri tvorbe nových projektov. Najmä nám išlo o to, aby naši ľudia videli, že tieto projekty nie sú utópia, že reálne fungujú. My totiž máme dobré nápady, len ich nevieme predať. I keď sa už dnes zúčastňujeme niektorých projektov, ktoré čerpajú zdroje z európskych sociálnych fondov, aj projektov v rámci programov Sokrates a Leonardo da Vinci, na tomto poli existujú u nás obrovské kapacity, ktoré zatiaľ nevieme dostatočne využiť.“
Podľa Renáty Kopaničárovej nám pri práci na projektoch stále chýba najmä sebavedomie, ale aj kvalitná jazyková príprava a schopnosť využívať moderné informačné technológie. A čím ďalej na východ, tým sa potreba zlepšovania úrovne vedomostí v jazykoch a zručnosti pri práci s počítačom zvyšuje, aj keď čo sa týka počtu realizovateľných nápadov, je aj vo východných častiach Slovenska situácia veľmi dobrá.