BRATISLAVA – O dodávku peoplemetrov, prístrojov na elektronické meranie sledovanosti televíznych staníc, pre projekt televízií Joj a TA 3 majú záujem štyri spoločnosti. Televízie sa do peoplemetrového projektu SATO-EMS pustili, lebo projekt PMT, ktorý rozbehli aj s Markízou aSTV, zatiaľ viazne. Zmyslom druhého projektu je spustiť výskum v polovici roku 2004.
Hovorca Joj Ľudovít Tóth povedal, že záujem majú firmy Gfk Slovakia, TNS SK, Mediaresearch a RCA Research. „Rýchlosť, s akou výskumné agentúry zareagovali, potvrdzuje, že náš projekt berú vážne,“ hovorí konateľka SATO-EMS Libuša Baranová.
S ponukou účasti vo výberovej komisii Joj a TA 3 oslovili všetky „relevantné“ inštitúcie vrátane Markízy a STV. Komisia by mala v priebehu niekoľkých týždňov vybrať alternatívneho dodávateľa.
Do výberovej komisie sa k predstaviteľom Joj, TA 3 a SATO-EMS včera pridala aj STV, ktorá do nej nominovala dvoch zástupcov. Jedného člena nominovalo Slovenské združenie pre značkové výrobky, ktoré už dlho upozorňuje na zaostalosť slovenského prieskumu sledovanosti televízií.
Oslovená Česká televízia nominovala Kristínu Taberyovú, vedúcu útvaru Výskumu programu a auditória a poradcov navrhla aj Asociace komunikačních agentur, česká obdoba slovenského združenia AMA.
„Prizvaní členovia nebudú hlasovať, môžu však na Slovensko preniesť svoje skúsenosti s niekoľkoročným fungovaním peoplemetrov,“ povedal generálny riaditeľ TA 3 Martin Lengyel, ktorý je konateľom SATO-EMS. „V Česku máme peoplemetre od roku 1997. Ich zavedenie stabilizovalo celú mediálnu scénu a zreálnilo trhové postavenie jednotlivých staníc,“ povedala Taberyová. Trhový podiel lídra trhu – televízie Nova – klesol po zavedení peoplemetrov o 12 percent.
Dnešný denníčkový systém merania sledovanosti podľa Tótha zvýhodňuje Markízu. Sledovanosť televízie má významný vplyv na nákup inzercie, z ktorej súkromné televízie žijú a STV si ňou prilepšuje. (hr)