
Aleš Najbrt patrí medzi absolútnu českú dizajnérsku špičku. Podieľal sa na grafickej podobe týždenníka Reflex, vytvoril vizuál pre minulý ročník medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch, plagáty pre filmy ako Pelíšky, Samotáři, Vyhnání z Ráje či Paralelní světy, z jeho dielne sú aj obaly pre albumy niekoľkých populárnych skupín a hudobníkov (Čechomor, Nohavica, Vltava a ďalší). Na snímke stojí pred svojím návrhom obálky pre časopis Raut, za ktorý na Bienále Brno 96 získal Veľkú cenu v kategórii reportážny portrét. FOTO - ČTK
Vo viedenskom Českom centre sa predstavuje pražské Studio Najbrt. Výstava prezentuje jeden z projektov známeho českého grafika a dizajnéra Aleša Najbrta, pričom vystavené diela tvoria asi polovicu série, ktorá začala vznikať ako zákazka pre jednu francúzsku firmu. Celkove je na výstave Der Mensch - Človek okolo dvadsať obrazov, z ktorých niektoré sú nalepené aj na podlahe.
„Téma jednoduchého loga človeka bola odvtedy použitá mnohokrát. Možno túto kolekciu vystavujeme poslednýkrát,“ poznamenal grafik pre ČTK.
Aleš Najbrt s kolegami pracuje, samozrejme, aj na iných plagátoch a minulý rok vyhral súťaž na nové logo českej metropoly, je autorom aj obalu najnovšieho cédečka Jaromíra Nohavicu.
Témy určené zadaním ich prác sú zväčša partnerstvo, zranenie, financie, poistenie, život - všetky sú vždy spojené s vtipom, tak ako veci, ktoré urobil priamo pre výstavu - vtipné komiksy, video či téma futbal. „Bola to permanentná hra, zábava, raz som prišiel s nápadom ja, inokedy kolegovia. Vždy sa to pekne rozbieha.“
Na všetkých farebných obrazoch je dominantná modrá, zelená, oranžová, čierna, biela. A takmer vždy rozvíja jednotlivé témy figúrka - panáčik, ktorý sa pohybuje, množí, dopĺňajú ho kruhy či iné jednoduché geometrické obrazce. „Snažili sme sa, aby to bolo priame, výstižné, pokúšali sme sa obrazy vyabstrahovať do čo najväčšej jednoduchosti,“ hovorí Najbrt.
Výstava potrvá do polovice januára. (čtk)