
Včera začali nalievať nové beaujolais. FOTO - REUTERS
Parížske výklady sú oblepené nápismi „Prišlo nové beaujolais!“ Letecké flotily, vlaky a kamióny v posledných týždňoch rozviezli milióny fliaš do celého sveta. Na trh vrhli 430-tisíc hektolitrov vína, z toho polovicu v zahraničí. Najviac po ňom dychtia Japonci, ktorí si zrejme počas návštevy vo Francúzsku zapísali do notesov, že červené prospieva zdraviu.
S najväčšou slávou však vítali nové beaujolais v meste, ktoré mu dalo meno, v Beaujeu severne od Lyonu. Na tamojšom námestí sa zhromaždilo asi 15-tisíc ľudí.
Tento rok je beaujolais menej než inokedy. Môžu za to jarné mrazy, májové búrky a letné sucho a horúčavy. Práve vysoké letné teploty sa na druhej strane postarali o výnimočnú kvalitu, o ktorej hovoria vinári.
Bežný smrteľník musí čakať až na ten tretí novembrový štvrtok, ako to stanovil výnos z roku 1985. Možno práve stanovenie tohto „dňa D“ prispelo k rituálu súvisiacemu s príchodom vína, ktoré má ku kvalitnému červenému predsa len ďaleko. Výrazne prispel aj spisovateľ René Fallet, ktorý v 60. rokoch vydal knihu „Prišlo nové beaujolais.“ Po úspešnom sfilmovaní sa obratný marketing už postaral, aby nezmizla z povedomia verejnosti nielen vo Francúzsku, ale ani za jeho hranicami.
Na druhej strane na novom beaujolais niečo byť musí, keď si ho Parížania obľúbili už koncom 18. storočia. „Ľudia si v tomto chladnom období radi robia radosť a je to tiež príležitosť na oslavy,“ vysvetľuje jeho úspech najväčší obchodník s ním Georges Duboeuf. Radosť, o ktorej hovorí, bude tento rok trochu drahšia než vlani. V obchodoch sa včera nové beaujolais predávalo za 4,50 až 5,50 eura, v reštaurácii vyšla fľaša aspoň trikrát drahšie. Oproti minulému roku je to zvýšenie.V Lyone sa hovorí o zdražení o 15 až 30 percent, v Paríži o 20 percent. PAVEL ZAVADIL, čtk, Paríž