V piatok 14. novembra bol vyhlásený víťaz celoslovenského kola súťaže „Mladý podnikateľský nápad Slovenska 2003“. Súťaž pre študentov slovenských vysokých škôl vyhlásili Eurowards-Slovakia a Slovenský plynárenský priemysel. Na Slovensku bola tento rok súťaž Eurowards vyhlásená prvý krát, v Európe však už beží dvanásť rokov. Naša republika je prvou z asociovaných krajín EU, ktorá sa do tejto súťaže zapojila. Súťaž v Európe je rozdelená do dvoch hlavných kategórií: v prvej sa hodnotí nápad, ktorý ešte zrealizovaný nebol a v druhej kategórii sa posudzujú projekty, ktoré sa už realizovať začali. |
Pripraviť absolventov stredných škôl práve na túto možnosť – konkrétne na samozamestnanie v oblasti informácií, marketingu a podnikania – to je základná myšlienka projektu, s ktorým v súťaži Eurowards „Mladý podnikateľský nápad Slovenska 2003“ zvíťazila Oľga Borošová, študentka Fakulty ekonomiky a manažmentu Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre. V rámci projektu by sa mal uskutočniť vo Vranove nad Topľou mesačný praktický workshop, na ktorom záujemcovia získajú informácie o možnostiach zamestnania alebo samozamestnania, o tom, čo to znamená marketing vôbec so zameraním na marketing osobnosti a naučia sa používať grafické programy na výrobu reklám, plagátov, web stránok a podobne. „Vranov nad Topľou je jednou z oblastí na Slovensku, ktorá má jednak vysokú nezamestnanosť (až 30 percentnú, a jednak obrovské problémy s odchodom mladých ľudí za prácou do Bratislavy alebo do zahraničia,“ vysvetľuje Oľga Borošová a pokraačuje. „Myslím, že možnosťou pre tento región sú malí a strední podnikatelia, ktorí budú schopní, vzdelaní a prispôsobiví.“
Tento „mladý podnikateľský nápad“ teda oslovil porotu: na začiatku sa prebojoval spomedzi 65 projektov, ktoré prihlásili študenti z rôznych študijných odborov z celého Slovenska, do skupiny desiatich najlepších, aby napokon v súťaži uspel ako najlepší.
Víťazku čaká 28. novembra cesta do Bruselu, kde bude celoeurópske kolo tejto súťaže, ktorá sa v Európe robí už dvanásť rokov.
Iba absolútnemu európskemu víťazovi garantujú organizátori súťaže prefinancovanie jeho nápadu. Ale ak sa niekto dostane až na európske kolo do Bruselu, jeho šance získať sponzorov sa zvyšujú. V rámci programu v Bruseli sú totiž aj návštevy viacerých medzinárodný obchodných inštitúcií a rozhovory s možnými investormi. Záleží teda veľmi veľa od šikovnosti študenta, či sponzora nájde alebo nie,“ hovorí za organizátorov slovenskej časti súťaže Renata Staronová. „Ale keď sa už dostanú tak ďaleko, zrejme dokážu presvedčiť potenciálneho investora, že ich nápad je pre neho zaujímavý. Jednou zo základných podmienok je totiž už v národnom kole aj finančná reálnosť.“
Ďalšie Podnikateľské nápady, ktoré sa tiež umiestnili v prvej trojici, dostali ocenenie vyhlasovateľov národného kola súťaže: Michal Blaha z Fakulty záhradníctva a krajinného inžinierstva Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre s ideou podnikateľského projektu „Terchovská kúria“ získal Cenu Eurowards-Slovakia a Cenu Slovenského plynárenského priemyslu si odniesol Miroslav Báťka z Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline za podnikateľskú myšlienku „eF – pošta“.
Súťaž bude pokračovať aj v tomto roku, a preto sa záujemcovia môžu už teraz informovať na stránke www.eurowards.sk o podmienkach súťaže, prípadne premýšľať o projekte.
Autor: gal