
Stavba, ktorá mala byť administratívno-bytové sídlo Železničnej spoločnosti a Železníc SR, je v Bratislave pod Hlavnou železničnou stanicou. Pôvodne to bola 13-metrová jama, ktorej hĺbenie a vybudovanie štyroch podzemných podlaží stálo okolo 66 miliónov. Jama bola terčom kritiky médií, pretože nad ňou mala vyrásť 13-poschodová budova pre vedenie železníc. Nad jamou malo stáť sto bytov pre železničiarov. Železnice sa však pred časom rozdelili na dve spoločnosti. Budova pôvodného riaditeľstva ostala Železniciam SR, ale Železničná spoločnosť chcela tiež svoju budovu, a tak sa plány menili.
BRATISLAVA – Rozostavanú budovu železníc za pol miliardy, ktorú minister dopravy zakázal dokončiť, predali železnice minulý piatok firme Reding. Tá ju pre železnice od začiatku stavala.
Hovorkyňa Železníc SR Nela Blašková, potvrdila, že zmluva bola podpísaná 14. novembra, ale sumu za predaj odmietla povedať s odvolaním sa na obchodné tajomstvo. „Nechceme poškodiť nášho partnera,“ povedala.
Blašková po nástupe do funkcie hovorkyne v septembri tohto roka médiám oznamovala: „Podnik po nástupe nového generálneho riaditeľa R. Veselku do funkcie (1. 8. 2003) sa rozhodol otvorene komunikovať o situácii v podniku.“ Včera na otázky, koľko stavba stála, koľko štátne železnice zarobili, alebo prerobili, či peniaze už prišli na účet, opakovane odpovedala: „Bohužiaľ, podľa interných smerníc nemôžem.“
Ladislav Veršovský, šéf súkromnej firmy Reding, ktorá stavbu kúpila: „Stavba stála 100 miliónov bez DPH. S daňou je to 114 miliónov plus pozemok 24 788 400, čiže za celú stavbu zaplatíme 138 788 400. Toto je dohodnutá suma, 30 percent z ceny som už zaplatil, bolo to asi 41 miliónov. Do šesťdesiat dní od zápisu do katastra mám splatiť všetky peniaze. Nebude to v splátkach, zaplatíme všetky peniaze.“
Podľa našich informácií stavba železnice doteraz stála stavba vyše 90 miliónov korún. Ladislav Veršovský je presvedčený, že určite stála menej peňazí, ako ponúkla jeho firma. „Musel som dať vyššiu sumu, keď sme chceli stavbu získať. Pozemok predala železnica za 15 600 korún za štvorcový meter. Žiadny štátny podnik na Slovensku ešte nepredal súkromníkovi pozemok drahšie.“
Firma Reding má na železniciach množstvo zákaziek, od stavieb za stovky miliónov, až po malé rekonštrukcie železničných staníc. V posledných rokoch získala zákazky na niektorých stavbách, rekonštruovala niekoľko budov Železníc SR, stavala železničiarske sídlo, ktoré teraz kúpila. Pri športových súťažiach organizovaných železnicami býva sponzorom.
Šéf Redingu pochádza zo železničiarskej dynastie. Podľa internetovej stránky firmy dokončil Reding len vlani stavby pre železnicu za najmenej 710 miliónov korún. Medzi zákazkami bola napríklad aj rekonštrukca ubytovne Železničiar za 204 miliónov. Administratívna budova v Bratislave, ktorú Reding staval pre vedenie železníc, a ktorú v piatok kúpil, mala stáť okolo 500 miliónov.
Minister dopravy Pavol Prokopovič zakázal zadlženým železniciam dostavať budovu na lukratívnom mieste v Bratislave po tom, ako na stavbu upozornil denník SME. Pôvodne išlo len o jamu, ktorej vyhĺbenie stálo desiatky miliónov. V jame sú už postavené garážové podlažia a vyrástlo aj päť nadzemných podlaží, stavbári pracujú na šiestom. Železnice museli v stavbe napriek zákazu pokračovať, aby sa do jamy nezrútila vedľajšia budova, v ktorej sídli aj KDH.