
Zatiaľ nie je známe, či vláda tender na prezbrojenie leteckých síl vypíše. Rozhodnúť sa môže pre nadzvukové alebo podzvukové lietadlá. Zvažuje sa aj renovácia týchto opotrebovaných Migov. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Termín konečného rozhodnutia o vypísaní tendra na nákup stíhačiek pre slovenské vojsko sa blíži. Offsety, ktoré v súvislosti s tendrom ponúkajú silné nadnárodné spoločnosti, by mohli pomôcť výrazne rozhýbať ekonomiku celej krajiny. Ponúkané stimuly však smerujú i do takých oblastí, ktoré s dodávkou stíhačiek zdanlivo nesúvisia - ako školstvo či zdravotníctvo.
Svoju ponuku offsetov pre denník SME spresnil jeden z uchádzačov o dodávku lietadiel, česká spoločnosť Aero Vodochody.
Strategickým partnerom Aera je mamutia americká spoločnosť Boeing a na zostavení ponuky offsetov sa podieľajú aj spoločnosti Honeywell, americký výrobca leteckých motorov, a kanadská spoločnosť Fiar, dodávateľ riadiacich systémov.
Do tendra by Aero prihlásilo lietadlo L 159. „Súčasťou našej ponuky je bezplatné predĺženie životnosti opotrebovaných lietadiel L 39, ktoré sme v minulosti na Slovensko dodali. V druhej etape sa chceme podujať na ich generálnu opravu, pri ktorej by sme bezplatne dodali potrebné krídla a časti trupu,“ povedala pre SME vedúca oddelenia pre styk s verejnosťou Aera Vodochody Pavla Kolínová.
Už dnes je zrejmé, že z ponuky českého výrobcu by profitovali Letecké opravovne Trenčín (LOT). Tu by sa podľa Kolínovej opravy lietadiel realizovali. LOT by potom mohli získať zákazky aj na výrobu dielcov a celkov, ako i na kontrakt na celoživotnú údržbu lietadiel a systémov.
Ak by vláda zakúpila lietadlá L 159, česká strana by aj ich generálne opravy ponúkla firme LOT. Podľa Kolínovej by sa pritom zákazky pre trenčiansku firmu týkali aj lietadiel exportovaných z Aera do iných krajín.
Prebiehajú tiež rokovania s firmou VRM Trenčín, ktorá zaujala aj v zahraničí svojimi leteckými simulátormi.
Potenciálnymi partnermi pre offsetové programy sú aj viaceré podniky v rámci strojárskej skupiny DMD Holding.
Aero je zdržanlivé
Na otázku, či môže Aero bližšie spresniť finančné objemy alebo počet pracovných miest v rámci ponúkanej spolupráce, Kolínová uviedla: „Aero spolu s Boeingom ako strategickým partnerom je zdržanlivé pri vyslovovaní finančných objemov ponúkaných offsetov. Ich výpočet bude totiž plne pod kontrolou slovenskej strany.“
Podľa nej je však z rokovaní, ktoré prebehli s ministerstvom hospodárstva, jasné, že úspešná ponuka musí vykompenzovať investíciu vlády na nákup stíhačiek na úrovni 100 percent.
„Vzhľadom na počet lietadiel, ako aj ich ceny ide o miliardy slovenských korún, nie o desiatky miliárd, ako sa viackrát uvádzalo v slovenskej tlači,“ skonštatovala.
Aj vytvorenie pracovných miest bude závisieť od požiadaviek slovenskej strany. „Uvedomme si napríklad, že v prípade generálnych opráv lietadiel L 29 a L 39, ktoré dnes v počte vyše tisíc kusov realizujú LOT, ide o dlhodobú zamestnanosť stoviek kvalifikovaných ľudí. S podobnými projektmi prichádza know-how a dlhodobá priemyslová spolupráca, Boeing však ponúka stimuly aj do oblasti zdravotníctva a školstva,“ dokončila Kolínová.
Ďalším silným hráčom, ktorý má záujem o prezbrojenie slovenských leteckých síl, je nadnárodný koncern BAE Systems. Do tendra by išiel s lietadlom Hawk. Predstavitelia spoločnosti sa už v októbri minulého roka vyjadrili, že na Slovensku dokážu vytvoriť až 20-tisíc pracovných miest. BAE Systems už vtedy ohlásili spoločný projekt spolupráce s rovnakými firmami ako české Aero, teda LOT a DMD Holding. V prípade LOT avizovali záujem o prestriekanie tucta svojich lietadiel, čo znamená prácu asi na jeden rok. Spolu s DMD Holdingom by chceli Briti investovať do vývoja nástrojárskych prevádzok, v ktorých by sa vyrábali letecké komponenty.
Prvé výsledky
Jeden z prvých výsledkov spolupráce s BAE Systems v auguste tohto roka prezentovala firma ZTS Dubnica nad Váhom plus. Tá vtedy dokončila dva súbory špeciálnych prípravkov na výrobu krídel civilných regionálnych lietadiel. „Po menších kontraktoch s BAE Systems ako globálnou spoločnosťou pre letecké a obranné systémy ide o prvú veľkú zákazku vo finančnom objeme okolo 76-tisíc dolárov,“ povedal vtedy obchodný riaditeľ ZTS Dubnica nad Váhom plus Milan Mutala. Ako dodal, obe strany majú predstavu aj o ďalšej spolupráci, pričom už podpísali rámcový kontrakt.
Podľa viacerých zainteresovaných by práve podmienky offsetových programov mali byť rozhodujúce pri výbere dodávateľa lietadiel. Predbežný záujem o účasť v tendri avizovali v spoločnom projekte aj ruská spoločnosť Jakovlev a taliansky výrobca Aermacchi. Hovorilo sa aj o čisto ruskom projekte lietadla Mig. Do konca októbra má svoje stanovisko ku koncepcii prezbrojenia letectva zaujať Rada obrany štátu. Jej odporúčanie potom vyhodnotí vláda.