
Eva Holubová (vpravo) so Zuzanou Bydžovskou. FOTO – DIVADLO NA ZÁBRADLÍ
Dnes sa hrou Barónka a slúžka začína v bratislavskom Štúdiu L+S desiaty ročník festivalu České divadlo, ktorý potrvá až do 26. novembra. A otváracie predstavenie, kde účinkujú dve herečky – Zuzana Bydžovská a Eva Holubová, režíroval slovenský režisér Peter Gábor.
Hoci už piatu sezónu vedie Moravské divadlo v Olomouci, inscenáciu, ktorou sa predstaví v Bratislave, pripravil v pražskom Divadle na Zábradlí. Titul mu ponúkla riaditeľka divadla Doubravka Svobodová. Vraj ju k tomu viedol silný divácky zážitok z dávnej Gáborovej inscenácie Genetových Slúžok z roku 1994 v pražskom Divadle v Řeznickej. A potom, práve na Zábradlí mali ideálne predstaviteľky barónky a slúžky, ktoré si chceli spolu zahrať v komornom diele.
Aj u Geneta aj u Mackenzieho sú to vlastne rovnaké postavy – urodzená pani a služobníctvo. Existuje nejaká nadväznosť? Neinšpiroval sa Angličan Michael Mackenzie, dnes významný filmový a divadelný autor a režisér pôsobiaci v Spojených štátoch a v Kanade, pri písaní škandalóznou Genetovou hrou? „U Geneta sú slúžky dve a u Mackenzieho jedna, aj to s veľmi zvláštnym pôvodom. Vyrastala odmalička medzi domácimi zvieratami a barónka z nej chce vychovať plnohodnotného a užitočného človeka. Zažívajú spolu akési hodiny výchovy plné vtipných nedorozumení, konfliktov, lásky i nenávisti. Autor, s ktorým som sa zhodou okolností stretol pred týždňom v Prahe, nakrútil aj filmovú verziu hry. Vidíte, ale na to, či ho nejako inšpiroval Genet, som sa zabudol opýtať.“
Okrem Gábora sa na inscenácii nepodieľal už žiadny muž. V predstavení síce vystupuje aj barón, no počuť len jeho hlas. Ako sa pracuje režisérovi v rýdzo ženskom kolektíve? „Naozaj som sa ocitol ako jediný chlap v prostredí žien, navyše dominantných. A ešte som si túto femme fatale organizáciu rozšíril o Sašu Gruskovú, skvelú slovenskú scénografku a výtvarníčku kostýmov. Nikto ma veru nešetril. Eva Holubová a Zuzana Bydžovská sú diablice. Vrhli sa do skúšania s temperamentom im vlastným.“
Obe herečky majú výraznú schopnosť improvizovať. Podľa Petra Gábora základom predstavenia sú vybudované jednotlivé situácie. Tie držia pevne spolu. Ale keď ich herečky rady hrajú, inšpirujú ich. „Čo viac si režisér môže želať?“
Trojica sa nikdy pri divadelnej práci nestretla. „Ešte ako študent v Prahe som raz zdvihol na internáte telefón na chodbe a tam sa ozvalo – tu Bydžovská, môžete mi zavolať toho a toho? To sú také náhody.“
BARBORA DVOŘÁKOVÁ
Atraktívne divadlo s jednoaktovkami Václava Havla
ZVOLEN – Pražské divadlo Kašpar z Celetnej a HaDivadlo z Brna sú cez víkend lákadlami 15. ročníka festivalu atraktívneho divadla. „Kašpar privezie najnovšiu inscenáciu Na Havla, ktorú tvorí niekoľko jednoaktoviek Václava Havla,“ hovorí organizátor Boris Kršňák. „Okrem zaujímavého autora láka divákov tiež meno herca Jana Potměšila.“ Brnianske HaDivadlo príde s inscenáciou Top Dogs s Richardom Stankem v hlavnej úlohe. Toto predstavenie uvidia aj bratislavskí diváci v rámci festivalu Českého divadla.
Zvolenský festival kedysi začínal ako československý, po rozdelení republiky sa automaticky stal medzinárodným, pričom prezentoval prevažne alternatívne divadlá. „Chceli sme, aby ľudia chodili na iné než oficiálne divadlo. Úvodný ročník festivalu sa začal práve 17. novembra 1989 a prvé správy o udalostiach v Prahe vtedy doniesli na stredné Slovensko práve členovia českých divadiel.“
V posledných rokoch festival zmenil koncepciu a okrem slovenskej amatérskej a profesionálnej scény ponúka aj najzaujímavejšie súbory práve z Čiech, ktoré kedysi československú alternatívu vytvárali. Na festivale sa spolu predstaví šesť českých a slovenských súborov. Zo Slovenska to bude napríklad divadlo GUnaGU, ktoré tu uvedie ďalšiu z úspešných inscenácií – Modelky.
(tkg)