„Nie je nič čudné na tom, že deti idú v stopách svojich rodičov pri výbere povolania,“ myslí si psychológ Vlado Dočkal. „Taký dvanásťročný chlapec sa prirodzene dozvie veľa o povolaní svojho otca, takže je pre neho jednoduchšie orientovať sa týmto smerom ako sa pustiť do neznáma. Nehovoriac o tom, že rodič – odborník vie svojmu dieťaťu pomáhať v začiatkoch a to rozhodne nie je zanedbateľné.“
Ale nie všetky deti majú schopnosti alebo chuť zvoliť si rovnakú životnú dráhu ako ich rodičia. Niektoré sa ani v poslednom ročníku základnej školy nedokážu rozhodnúť, čím by chceli byť. Tu by mal pomôcť psychológ - poradca pre výber povolania. Je to také jednoduché?
Jožovi ide matematika a kreslenie – pôjde na stavebnú priemyslovku, Milan rád pracuje v záhrade – pôjde za agronóma, Katka sa rada stará o mladšieho brata – bude z nej zdravotná sestra alebo učiteľka.
Poradca pre výber povolania by mal mať nielen širokú škálu osobnostných, psychologických a inteligenčných testov, ale aj aké sú možnosti uplatnenia v praxi pri jednotlivých druhoch škôl. Iba potom môže mladému človeku zodpovedne poradiť. U nás však zatiaľ systematické poradenstvo pre výber povolania chýba.
„Veľmi sa mi páči, ako na to idú Nemci,“ hovorí učiteľka jazykov Zsuzsa Valik, ktorá v Nemecku dlhší čas pracovala. „Po niekoľkých rokoch základnej školy, majú dva roky „praxe“ – chodia si vyskúšať prácu do rôznych podnikov aby si na vlastnej koži vyskúšali, čo im sedí a čo nie. Okrem toho sú tam deti vychovávané k väčšej slobode, ale aj väčšej zodpovednosti za svoje rozhodnutia.“
Žiaci pelhřimovskej školy si dnes v praxi skúsili obľúbené povolania Neobvykle prežili jeden deň žiaci deviatych tried Základnej školy Pražská v Pelhřimove. V praxi si totiž mohli vyskúšať povolania, pre ktoré by sa chceli rozhodnúť. Najväčší záujem bol o zdravotníctvo, dievčatá si skúsili, ako by obstáli v úlohe zdravotných sestier alebo rehabilitačných pracovníčok, povedal ČTK riaditeľ školy Luděk Charouzek. Ďalší zo štyridsiatich žiakov si vyskúšali profesie automechanikov, recepčných, kuchárov a učiteliek v materskej škole. "Na počudovanie nikto neprejavil záujem skúsiť si vyučovanie v nižších ročníkoch na našej škole, aj keď sme im to ponúkali," hneval sa naoko riaditeľ. Projekt pelhřimovských učiteľov je podľa Charouzka v Českej republike ojedinelý. "Mali sme strach z nezáujmu podnikov a organizácií, ale nikto nás neodmietol," uviedol riaditeľ. Sami žiaci sa podľa neho zo svojej dnešnej praxe vrátili s nadšením, nikto neprišiel sklamaný alebo otrávený. Nadobudnuté skúsenosti sa im budú hodiť už na začiatku budúceho roku, keď majú vypĺňať prihlášky na školy a do učebných odborov, dodal Charouzek. Triedni učitelia a výchovní poradcovia v budúcich dňoch so žiakmi ich poznatky rozoberú a vyhodnotia pre budúci rok, v ktorom plánujú v škole akciu zopakovať. Ideálne by bolo uskutočniť niečo podobné viackrát do roka, myslí si Charouzek. (čtk) |
Autor: gal