
Pohľad na vyľudnenú a neupratanú halu viedenskej vlakovej stanice Westbahnhof. FOTO - TASR/EPA
Straty sú už teraz obrovské. Okrem stoviek miliónov eur za nevypravené vlaky totiž štrajk postihne aj desaťtisíce ľudí, ktorí dochádzajú za prácou.
Práve kvôli nim pôvodne odborári plánovali štrajk iba do piatka. Včera však pritvrdili. Predĺženie štrajku je reakciou na to, že vláda odmietla ustúpiť a vedenie železníc sa dokonca začalo odborárom vyhrážať, že tí, ktorí sa do štrajku zapojili, prídu o prácu.
Ak by železnice naozaj nejazdili ani dnes podvečer a cez víkend, môžu čakať celú sériu žalôb. Už včera sa objavili prvé výzvy na spoločné žaloby pendlerov, ktorí sa pre štrajk nebudú môcť dostať domov.
Rakúske dráhy budú pravdepodobne musieť platiť aj dráham z okolitých krajín, ktoré pre štrajk nemohli vypraviť svoje vlaky. Na hraniciach stojí niekoľko desiatok vlakov.
Pokračovanie štrajku navrhol pred zhromaždením rakúskeho odborového zväzu šéf železničných odborárov Wilhelm Haberzettl. Práve tam sa začalo hovoriť aj o generálnom štrajku. „Generálny štrajk nakoniec nebude ani potrebný, keď stoja vlaky, budú stáť aj ostatné podniky,“ povedal šéf vplyvného zväzu kovoodborárov Rudolf Nürnberger.
Vláda ale naďalej trvá na svojom. Minister dopravy a vicepremiér Hubert Gorbach odborárom odkázal, že štrajk reformu železníc nemôže zastaviť. Naopak, vláda začala hovoriť, že zákon o transformácii dráh by mal parlament prerokovať už začiatkom decembra.
Odborári sa snažia na poslednú chvíľu pretlačiť kompromis. Snažia sa vyhnúť zákonu a sľubujú, že bohaté výhody, ktoré železničiari majú napriek obrovským stratám, sami skrešú. Minister to však odmieta. Na to mali podľa neho dosť veľa času a nikdy nič neurobili, teraz musí prísť zákon, ktorý upraví základné pravidlá.
Vláda chce rakúske dráhy rozdeliť na viacero menších spoločností. Súčasťou reformy má byť prepúšťanie niekoľkých tisícok zamestnancov a obmedzenie výhod, ktoré si vybojovali silné odbory.
Experti však upozorňujú, že odborári aj vláda stoja na slepej koľaji. Odborári preto, že jedine reforma môže ich milované vlaky zachrániť a vláda preto, že v snahe ukázať svaly a neustúpiť ani o krok odmieta diskutovať o podobe reformy. Tá by totiž mohla byť podstatne lepšia.
Štrajk postihol najmenej milión ľudí. Toľko Rakúšanov zvykne denne cestovať vlakmi. Je preto logické, že na rakúskych cestách aj včera vládol väčší chaos ako zvyčajne. K totálnemu zmätku, ktorý predpovedali pesimisti, ale nedošlo. Situácia sa aspoň o niečo zlepšila, keď včera po jednom dni štrajku, začali jazdiť autobusy spoločnosti Postbus, ktorá je autobusovou divíziou dráh.