
Terézia Kačová riadi domácnosť, autobus i firmu .FOTO PRE SME -
Terézia Kačová z Kožuchova je výnimočná žena. Okrem domácnosti riadi autobus, je garážmajstrom, dispečerom aj mechanikom v jednej osobe. Zároveň je konateľkou spoločnosti Holding Hold, ktorá podniká v oblasti autobusovej dopravy od roku 2001. Spolu s manželom Tichomírom a tromi vodičmi každý deň dopravujú ľudí z Trebišova do Sečoviec, Kráľovského Chlmca, Veľkých Kapušian a späť.
„V roku 2000 zrušila SAD spoj z Trebišova do Voján, pretože bol údajne nerentabilný. Zamestnanci Elektrární vo Vojanoch sa nemali ako dostať do práce. Oslovili manžela, ktorý podniká v doprave. Vybavil formality a bez problémov dostal licenciu na pravidelnú autobusovú dopravu. Odvtedy sme celá rodina všetok čas, energiu i peniaze vkladali do rodinnej firmy. Kúpili sme štyri autobusy, neustále investujeme do opráv. A teraz by to všetko malo vyjsť nazmar.“
Po prechode kompetencií na Košický samosprávny kraj Tichomír Kačo už licenciu nedostal. Nespĺňal jednu z podmienok, podľa ktorej musia malí prepravcovia preukázať finančnú spoľahlivosť. V praxi to znamená 9000 eur na prvé vozidlo a 5000 na každé ďalšie. Keďže nemal dostatočný kapitál, ktorým by mohol ručiť, o licenciu s tými istými podmienkami, rovnakými linkami i cestovným poriadkom požiadal prostredníctvom manželkinej firmy Holding Hold.
„Licenciu nedostala ani naša firma, ktorá podmienku financií spĺňala,“ hovorí Terézia Kačová.
Jedným z dôvodov, prečo úrad licenciu neudelil, boli cestovné poriadky. „Prerábali sme ich šesťkrát. Nakoniec sme požiadali kompetentných pracovníkov úradu, aby ich sami navrhli a my sa prispôsobíme. Nepomohlo. Začali sme teda vykonávať nepravidelnú dopravu. Úrad nás obvinil, že obchádzame zákon. Prekážali mu pokladnice, ktoré máme v autobusoch. Dostali sme pokutu 200-tisíc korún,“ spomína Kačová.
Manželia sa odvolali na ministerstvo dopravy. „Bol som osobne na ministerstve. Hovoril som so sekčným riaditeľom. Ubezpečil ma, že mi dá vedieť hneď, ako preštuduje všetky materiály. Na druhý deň som dostal doporučený list. Ministerstvo potvrdilo rozhodnutie Košického samosprávneho kraja. Podpísal ho ten istý generálny riaditeľ, s ktorým som deň predtým hovoril v Bratislave,“ hovorí Tichomír Kačo.
Kačovci sa cítia byť diskriminovaní. „V rozhodnutí sa okrem iného píše, že linky, ktoré sme navrhli, sa týkajú oprávnených záujmov iných prepravcov. Ja tvrdím, že SAD so svojimi 150 autobusmi nie je pre nás konkurencia. Ako môžeme byť my so štyrmi autobusmi konkurenciou pre taký gigant?“ pýta sa Kačo.
Aj predseda košickej zložky Slovenskej živnostenskej komory Ervín Boháčik cíti krivdu: „Krajská samospráva evidentne obhajuje záujmy veľkých dopravcov, teda SAD, na úkor malých. Všetky licencie na autobusovú dopravu, ktoré doteraz vydal, dostalo len SAD. V zozname nie je jediný malý prepravca. Sme rozhodnutí obrátiť sa na protimonopolný úrad.“
Manželia Kačovci sa nevzdávajú. O ich žalobe rozhodne Najvyšší súd.
MIKULÁŠ JESENSKÝ