BRATISLAVA - Zástupcovia slovenských televízií sa ani včera jasne nedohodli na spustení elektronického merania sledovanosti. Stretnutie zvolala televízia Markíza potom, ako sa minulý týždeň nedohodli a súkromné televízie Joj a TA3 začali pripravovať vlastný projekt SATO-EMS. Stále pritom existuje dohoda všetkých štyroch hlavných televízií v spoločnom projekte PMT.
Aj po včerajšku sú však Joj a TA3 rozhodnuté pokračovať v alternatívnom projekte. Zo spoločného však nevystupujú. „Vyzerá to, že jedinou reálnou garanciou je podpis Servisnej zmluvy. Kým nebude podpísaná, pokračujeme v projekte SATO-EMS bez zmien,“ povedal generálny riaditeľ Joj Milan Kňažko.
Obe televízie včera požiadali Markízu, aby sa zaručila, že dodrží navrhovaný harmonogram zavedenia peoplemetrov. Plán PMT hovorí až o novembri 2004, bez záruk, že sa termín opäť neposunie na neskôr. „Nekladieme kolegom z Markízy žiadne ultimáta a sme pripravení rokovať tak intenzívne, ako bude treba. Pokiaľ projekt PMT nezaručí zavedenie peoplemetrov v roku 2004, máme istotu, že tu bude SATO-EMS,“ povedal generálny riaditeľ TA3 Martin Lengyel.
Najväčšou výhradou Markízy doposiaľ bolo, že STV sa nezaručila dostatočne, že sa k projektu pripojí. Lubor Košút z vedenia STV včera sľúbil, že zmluvu o prevode obchodného podielu PMT z právnej kancelárie, ktorá doposiaľ STV zastupovala, na samotnú televíziu, podpíšu do konca decembra a začne platiť od nového roku. „STV má na čo najskoršom zavedení peoplemetrov veľký záujem,“ povedal.
Konatelia spoločnosti SATO-EMS včera vyzvali slovenské televízie a ďalšie inštitúcie, aby poslali zástupcu do komisie na výber dodávateľa peoplemetrov. Oslovili tiež dodávateľov, či majú záujem sa konkurzu zúčastniť.
„V tejto chvíli stále pracujeme na projekte PMT. Žiadna zo zúčastnených strán z neho nevystúpila,“ povedala Ivana Semjanová z Markízy. V piatok na ďalšom zasadnutí PMT Markíza očakáva konkrétnejšie vystúpenia zúčastnených strán.
(hr)
Čo sú to peoplemetre – merače divákov?
Peoplemetrové meranie umožňuje detailne určiť, koľko divákov v danom okamihu pozerá konkrétnu televíziu.
Západná Európa používa peoplemetre už niekoľko rokov. V Čechách sú od roku 1997. Ide o malé elektronické zariadenia, namontované do televíznych prijímačov vybraných domácností. V pravidelných polminútových intervaloch sa počas celého dňa aktivizujú a zaznamenávajú, či je prijímač zapnutý a ktorý kanál na ňom vysiela. Jednotliví členovia domácnosti, keď začínajú a končia so sledovaním televízie, sa zariadeniu tiež „prihlásia“ takže sa dá určiť, koho aký program prilákal. Získané informácie telefónnou linkou putujú do centrály. Zavedenie peoplemetrov často ukázalo, že dominantná televízia má nižšiu sledovanosť, ako vychádza pri iných typoch skúmania sledovanosti, a malí vysielatelia vyššiu - pri zapisovaní do denníčkov si na nich diváci často nespomenuli. (hr)