
V Rakúsku vlaky včera zastali, v Poľsku vláda ustúpila a vlaky by mali jazdiť ďalej.
FOTO - TASR/AP
Ešte v utorok večer to vyzeralo, že štrajku nemôže nič zabrániť. Odborári boli odhodlaní na všetko. „Budeme štrajkovať, kým vláda neustúpi našim požiadavkám,“ hovoril jeden z vodcov odborárov Stanislaw Kogut. A vláda ustupovať nechcela.
V noci sa situácia zmenila. „Už rokujeme iba o forme dohody,“ povedal vicepremiér Jerzy Hausner.
Odborári tvrdia, že vláda neurobila nič na záchranu železníc, hoci to prisľúbila. Chcú od vlády, aby predložila plán privatizácie železníc. Najkontroverznejšou požiadavkou je dotácia vyše miliardy zlotých (250 miliónov dolárov) na zlepšenie situácie regionálnych osobných liniek a ďalšie milióny na udržanie železničnej infraštruktúry.
Do stredy nenašli strany spoločný záujem. Vláda dokonca vyhlásila, že štrajk by bol nezákonný a štrajkujúcim by hrozili pokuty a vyhadzov. Včera sa situácia upokojila. „Rozpočet na budúci rok zaistí toľko peňazí, koľko odborári požadovali,“ povedal minister infraštruktúry Marek Pol.
Štrajk by spôsobil denne straty vo výške 5 miliónov dolárov. Dlhšie prerušenie prevádzky by navyše mohlo ohroziť existenciu Poľských štátnych železníc.
Odborári boli pri rokovaniach nedôverčiví. Naposledy, keď hrozili štrajkom, sa totiž vláda rýchlo vzdala a sľúbila peniaze. Podľa nich nedodržala slovo. Preto nebolo ani po dohode celkom isté, či sa niektoré vlaky predsa len dnes v noci nezastavia.
Odvolaný štrajk je úspechom pre obe strany. Vláde sa podarilo zabrániť chaosu, ktorý by na železniciach vznikol, odborári dostali peniaze.
Napriek tomu vláda nevyhrala. Tento mesiac sa na ňu valia aj ďalšie hrozby štrajkov. Baníci, zdravotníci, policajti, pohraničiari chcú z novembra urobiť mesiac protestov. Po včerajšom ústupku železničiarom sa jej bude ťažko odmietať ďalších.
WOJCIECH KOSC, Katovice pre SME
Poľské železnice: reformy alebo miliardy
Poľské železnice potrebujú zmenu. Odborári si myslia, že tou zmenou by malo byť viac peňazí zo štátneho rozpočtu, odborníci zasa hovoria o prepúšťaní zamestnancov a rušení nerentabilných liniek.
Poľské dráhy boli do septembra tohto roka jedným veľkým postkomunistickým molochom. Až vtedy parlament odhlasoval rozdelenie dráh na 24 menších spoločností, ktoré tvoria jeden holding.
„Niet sa čo čudovať. Poľské železnice boli štátom v štáte - mali vlastné nemocnice a lekárne, dokonca vlastné športové kluby ako Lech Poznaň alebo Polonia Varšava,“ povedal Michal Górzyński z varšavského Centra pre sociálnoekonomické analýzy CASE.
Zisk prináša jedine nákladná preprava. Všetko ostatné produkuje len straty. Pre odborníkov je riešenie jasné: prepustiť 7300 zamestnancov a znížiť tak stavy na 145-tisíc. Sprivatizovať jednotlivé dráhy a zavrieť najstratovejšie lokálne linky. Práve to chcela urobiť aj vláda, po tlaku odborárov a hrozbách štrajku ustúpila a namiesto reformy sľúbila železniciam ďalšie miliardy.
AURELIUSZ M. PĘDZIWOL, Varšava pre SME