
Bez antiblokovacieho systému nám neostáva nič iné, iba neskoré brzdenie dohnať citlivým točením volantu. Pri zablokovaných kolesách prekážku neobídeme.
ASR – nielen pre ťažké nohy
Po niekoľkých rokoch spoľahlivej prevádzky systému ABS sa dostal do automobilu jeho zrkadlový obraz. Systém, ktorý má zabraňovať prešmykovaniu kolies, dostal meno ASR. Pri svojej činnosti využíva do značnej miery senzory ABS, no navyše spolupracuje s manažmentom motora. Zasahuje vždy, keď sa jedno z kolies začne pretáčať rýchlejšie, ako je skutočná rýchlosť automobilu. Ani zďaleka však nejde iba o systém pre „pilotov s ťažkou nohou na plyne“, ASR výdatne pomáha aj v zákrutách. Necitlivé akcelerovanie v zákrute môže mať pri prednom pohone veľký vplyv na vznik nedotáčavého šmyku. ASR sa stará aj o to, aby sa čo najviac výkonu premenilo na pohybovú energiu vozidla. Svoju úlohu hrá systém ASR aj pri rozbiehaní. Pri hrabaní sa v hlbokom snehu alebo športovej jazde je možné systém vypnúť a vychutnávať si dravosť jazdy. Možno, že ASR nie je taký docenený ako ABS, ale jeho úloha v aktívnej bezpečnosti je dôležitá. Preto sa do automobilov so silným motorom montuje štandardne.
Bodyguard ESP
Pred pár rokmi, keď sa systém ESP (Electronic stability program) začal montovať do drahých luxusných limuzín, si mnohí motoristi mysleli, že je to pomôcka pre vyvolených a dobrý vodič sa zaobíde aj bez aktívneho zásahu do riadenia automobilu v krízovej situácii. Dnes sa systém ESP montuje už aj do malých vozidiel.
ESP porovnáva otáčky kolies s natočením volantu a priečnym zrýchlením auta. V zlomku sekundy stihne rozoznať, že auto dostáva šmyk a aktívne zasiahne do riadenia tým, že jedno z kolies pribrzdí, prípadne zníži výkon motora. ESP samočinne pribrzdí koleso, aby vznikol vyrovnávací moment proti smeru šmyku. Pri predbiehaní s ESP môžeme držať plný plyn a neuberať. Systém rozpozná, kedy treba zasiahnuť, čo je obyčajne vtedy, keď vychádzate zo svojho pruhu, alebo sa doň vraciate. Pri nájazde do dlhej zákruty, keď zvykne vybočiť z dráhy zadná časť, systém zasiahne pribrzdením na predné koleso a pretáčavý šmyk eliminuje na začiatku.V zásade je dobré nechať prácu s plynom a brzdami na ESP. Jemným korigovaním šmyku volantom môžete pomôcť šmyk vyrovnať. Pozor však na prudké pohyby volantom, ktoré komplikujú prácu ESP. Pri ostrom natočení volantu sa môže vplyvom fyzikálnych zákonov výrazne prejaviť nedotáčavosť alebo pretáčavosť automobilu. Pri rýchlej jazde na snehu a podcenení podmienok je možné dostať aj auto s ESP do šmyku. Počas zásahu ESP môžeme bez obáv brzdiť.
Hlavnou výhodou systému je likvidácia šmyku v jeho počiatočnom štádiu. S ESP je jazda na snehu očividne bezpečnejšia a pritom stačí sledovať vopred zvolený smer. Ak systém nepreceníme, môžeme si byť istí, že jazda je o 30 percent bezpečnejšia ako pri aute bez ESP. Investícia do tohto systému sa majiteľovi auta vráti už pri prvej zachránenej „krízovke“ , ktorá sa mohla skončiť nárazom.
Pozor! ESP síce dovoľuje jazdiť vyššou rýchlosťou, ale brzdnú dráhu na snehu neskracuje.
ABS na snehu
Systém ABS, ako prvok aktívnej bezpečnosti, umožňuje súčasné intenzívne brzdenie na hranici šmyku a ovládanie automobilu. Tak ako ABS systém v mnohých prípadoch zachránil vodičovi „kožu“, v niektorých prípadoch šokoval, zvlášť na snehu. Väčšina motoristov o jeho výhodách na suchej a mokrej vozovke nepochybuje. Je dokonalý aj na snehu? Musím podotknúť, že výhody ABS na snehu sú oveľa väčšie ako nedostatky.
Pri brzdení na snehu sa ABS aktivuje veľmi rýchlo. Stačí, ak sa niektoré z kolies zablokuje. Klepkania v brzdovom pedáli sa nesmieme zľaknúť, pretože ak chceme auto ubrzdiť, musíme vyvinúť poriadny tlak na pedál. Často sa stáva, že ABS sa na kašovitom povrchu aktivuje oveľa skôr, ako by sme predpokladali a brzdný účinok je takmer nulový. Pri brzdení s ABS sa nespoliehajme na priamu brzdnú dráhu, ale treba využiť možnosť, ktorú systém ponúka: súčasne brzdiť a otáčať volantom. V prvom rade musíme mať na pamäti, že ak je to možné, prekážke sa vyhnime.
Aktívna bezpečnosť
Kým prvky pasívnej bezpečnosti zasahujú pri samotnom náraze alebo prevrátení auta, systémy aktívnej bezpečnosti pomáhajú vodičovi zvládnuť kolíziu a predísť havárii. Najskôr sa objavil antiblokovací systém ABS zabraňujúci zablokovaniu kolies pri brzdení. Vďaka ABS môže vodič pri maximálnom brzdení otáčať volantom. Krátko po predstavení antiblokovacieho systému prišiel na svet protipreklzový systém ASR alebo tzv. trakčná kontrola. S vývojom oboch systémov začal Mercedes Benz a firma Bosch už v roku 1975. Dvadsať rokov po tom prichádza Mercedes Benz so sériovou výrobou ESP – Electronic Stability Program. Od roku 2000 má každý osobný mercedes namontované ESP. Ihneď sa to prejavilo v praxi. Nemecký štatistický úrad porovnal nehodovosť nových mercedesov v roku 1999 s rokom 2000, keď mal každý nový mercedes ESP. Najvypuklejšie sa to prejavilo v zhruba pätnásťpercentnom znížení nehodovosti nových automobilov. Najviac sa po zavedení ESP znížili najťažšie nehody mercedesov spôsobené nezvládnutím riadenia vodičom. Na tento druh nehôd pritom v Nemecku pripadá štatisticky až 43 percent smrteľných následkov.