
Aby deti v laviciach len nesedeli počúvajúc výklad učiteľa, treba vyučovanie niečím ozvláštniť. Na zemepis sa zíde glóbus, na biológiu mikroskop či kostra človeka. Školy však na ne nemajú peniaze. Niektorí učitelia nám priznali, že používajú pomôcky, ktoré prešli ešte ich rukami, keď chodili do školy. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
Učitelia, ktorí chcú žiakov zaujať a nie im len sucho odprednášať učivo, to majú ťažké. Aj im robia problémy preplnené osnovy. „Ako mám urobiť hodinu zaujímavou a príťažlivou, keď ledva stíham odučiť povinné učivo?“ sťažuje sa učiteľka na druhom stupni bratislavskej základnej školy. Zo zákona síce môže 30 percent učiva vypustiť, keby to však urobila, žiakom by vedomosti chýbali pri prijímačkách na strednú školu. „A to si na tričko nezoberiem.“
Na rekonštrukciu vraždy nezabudnú
Možno dieťa pri kvante učiva zaujať? „Dobré je, ak sa na hodine niečo deje: dymí, iskrí, bojuje, búcha,“ myslí si Jozef Štencl, ktorý sa učiteľského povolania pre podmienky v školstve nedávno vzdal. Podľa neho sa dá príťažlivo učiť väčšina predmetov: fyzika, chémia, zemepis i dejepis. „Na hodine dejepisu som napríklad robil rekonštrukciu vraždy – asi si to pamätajú doteraz. Na fyzike sme robili super pokusy s ťažiskom či magdeburskými polguľami. Viete však, koľko dnes pomôcky stoja? Kostra mačky napríklad desaťtisíc,“ hovorí.
Práve učebné pomôcky – názorný príklad, zaujímavý film, model – žiakov motivujú. Školy o ne majú záujem – tisíce až desaťtisíce na ne však nie.
Pomôcky za peniaze sponzorov
„Už to nie je také ako kedysi,“ hovorí Alena Dulovičová z firmy Kvant v Bratislave, ktorá na základné, stredné i vysoké školy už deväť rokov distribuuje učebné pomôcky aj školské zariadenie. „Dnes si školy objednávajú skôr nárazovo, často najmä ku koncu roka, keď sa dostanú k nejakým peniazom od sponzorov.“
Najviac idú na odbyt videokazety na chemické pokusy za 1500 až 2000 korún, spätné projektory od 7000 do 25 000 korún, mikroskopy (4000-8000), kostra človeka v životnej veľkosti za 9990 korún, ale aj obrazy a preparáty v hodnote 500 až 5000 korún.
Nedostatok učebných pomôcok trápi najmä malé školy v obciach a mestách, kde niet veľa sponzorov. „V našej škole pracujeme ešte s pomôckami, ktoré používali naši manželia pred 30 – 40 rokmi, keď boli deti,“ hovorí učiteľka zo ZŠ v Hamuliakove Mária Pálová. Chýba im „z každého rožka troška“, najviac by však privítali pomôcky na biológiu. „Na výstave v Bibiane mali také zaujímavé pomôcky – čokoľvek z nich by nám pomohlo,“ sníva Pálová. „Vo všetkých metodických príručkách sa spomína: oprite sa o ten a ten videofilm, o model kvetiny, o diapozitívy. Ako si však máme pustiť videofilm, keď nemáme video?“