
Fakt, že teroristi premenili dopravné lietadlá na svoje zbrane, uvrhol letecký priemysel do najväčšej krízy od jeho vzniku. Aerolinky musia čeliť hneď niekoľkým silným tlakom a všetky vedú k deštrukcii systému leteckej dopravy v podobe, v akej sme ju doteraz poznali.
Prvým viditeľným prejavom krízy bol úbytok cestujúcich. Okrem niekoľkých dní, počas ktorých lietadlá nemohli lietať, ubúdajú aerolinkám stále ďalšie objednávky. Len z Francúzska a Japonska už prišli správy o spolu dvadsiatich tisícoch stornovaných objednávok. Cestujúci odvolávajú lety súkromné aj pracovné a prvé analýzy predpovedajú, že pokles bude dlhodobý a dosiahne niekoľko percent.
Reakcia vedenia všetkých firiem je prirodzená: menej objednávok - menej práce - menej zamestnancov. O svoju prácu príde vyše stotisíc ľudí, a to ešte svoje zámery zďaleka nekonkretizovali všetky veľké letecké spoločnosti.
Ďalšiu ranu zasadili aerolinkám nové požiadavky na bezpečnosť cestujúcich a posádky. Všetky nové bezpečnostné opatrenia v lietadlách aj na letiskách sa prirodzene premietnu do cien leteniek a tým aj do poklesu dopytu po leteckej doprave.
Vzdušným prepravcom však hrozí, že budú musieť zastaviť lety aj pre tých, ktorí napriek všetkému ešte stále lietať chcú. Dôvodom je úplne nová politika poisťovacích spoločností. Na jednej strane znižujú krytie škôd, najmä tých, ktoré by mohli súvisieť s vojnou alebo terorizmom, a na druhej strane zvyšujú poistné aj za to, čo ešte poisťovať chcú.
Príklad zo susedného Rakúska: Austria Airlines mali poistné krytie na straty za jednu miliardu dolárov. Keď po útoku poisťovne jednostranne zrušili poistné zmluvy a pripravili nové, poistné krytie už počítalo najviac so sumou 50 miliónov dolárov. Pritom poistné oproti pôvodným zmluvám stúplo trojnásobne.
Leteckým spoločnostiam ostávajú dve možnosti. Prvá je skončiť s lietaním, pretože opakovanie udalostí z New Yorku by firmu bez poistky jednoducho finančne zruinovalo. Druhá počíta s účasťou štátu.
V Amerike už štát vstúpil do boja za záchranu leteckých firiem 15 miliardami dolárov. Väčšina je určená na odškodnenie pozostalých obetí útokov. Svoje rozhodnutie by postupne mala oznámiť aj Európa. Niektoré letecké spoločnosti zo starého kontinentu varujú, že sú postihnuté rovnako a ak im štát nepomôže, stratia svoju konkurencieschopnosť. Nielen priama finančná pomoc však dostane aerolinky zase do vzduchu. Vlády budú musieť rozhodnúť o tom, či na seba preberú veľkú časť rizík, ktoré už odmietajú kryť poisťovne, ako aj o tom, ako sa vyrovnať s nákladmi na novú bezpečnosť letov.
JURAJ JAVORSKÝ