Doprava: vyššia kvalita ale aj drahšie služby

Vyššia kvalita pre cestujúcich a podniky, ale aj drahšie dopravné služby, zmierňovanie škodlivých vplyvov na životné prostredie či silný tlak na kapitálovo slabšie prepravné spoločnosti. Také sú prínosy a riziká kapitoly Dopravná politika, ktorá upravuje


FOTO – ARCHÍV TASR


podmienky na fungovanie našej cestnej, železničnej, leteckej a vodnej dopravy v Európskej únii.

„Bezprostredne po našom vstupe bežní občania žiadne zmeny nezaregistrujú, veď aj hraničný priechod Berg – Petržalka bude fungovať až do roku 2006. Ceny za dopravu sa budú zvyšovať postupne,“ hovorí pre SME Rudolf Koronthály, vedúci kapitoly Dopravná politika a riaditeľ odboru európskej integrácie na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Námorná a letecká bez problémov

SkryťVypnúť reklamu

Najmenšie problémy máme s námornou a leteckou dopravou. Na rokovaniach s úniou nemali pre nás rozhodujúci význam. Slovensko predalo všetky lode, ktoré vlastnilo, a keďže nemáme prístavy, netýka sa nás podstatná časť európskej legislatívy v oblasti námornej dopravy. Výkony vnútrozemskej vodnej dopravy pre krízu na Balkáne prudko poklesli. V tejto oblasti sa tak musíme sústrediť hlavne na vzájomné uznávanie osvedčení, licencií a technické požiadavky pre plavidlá.

Na leteckú dopravu možno ešte zlaté časy čakajú. „Práve toto odvetvie by mohlo z nášho vstupu do únie profitovať. Zaujímavou príležitosťou môže byť spolupráca s letiskom Schwechat,“ hovorí Koronthály.

Železničnú dopravu čaká liberalizácia

Rokovania sa preto sústredili na dva druhy prepravy – železničnú a cestnú. V železničnej doprave bola hlavnou témou postupná liberalizácia. Od 1. januára 2006 sa predpokladá úplná liberalizácia nákladnej dopravy a od 1. januára 2008 úplná liberalizácia osobnej železničnej dopravy. Samotná únia sa takto snaží premeniť ťažkopádne kolosy na flexibilné podniky, ktoré by zvýšili svoj podiel na dopravnej práci z terajších osem na 35 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Koronthályho máme šancu sa v nových podmienkach presadiť, pretože nemáme také vysoké náklady ako v únii. „Na druhej strane je železničná doprava zaťažená dlhmi, čo môže spôsobovať problémy, pretože si podniky nemôžu dovoliť kúpiť moderné dopravné prostriedky. Tým sa znižuje naša konkurencieschopnosť.“ Dôležitá bude podľa neho privatizácia železničného operátora Železničná spoločnosť, a. s.

Najvýkonnejšia je cestná doprava

Prioritou pre Slovensko ostáva cestná doprava. Jej výkony neustále rastú a čoraz viac tovarov sa preváža po cestách na úkor železničnej, prípadne vnútrozemskej vodnej dopravy.

Isté obmedzenie bude znamenať prechodné obdobie na kabotáž. To znamená, že na našom území nemôže napr. nemecký dopravca bez povolenia previezť tovar z Banskej Bystrice do Košíc. A náš dopravca nemôže vykonávať podobné prepravy v Nemecku. Podľa Koronthályho väčšina členských krajín nebude prechodné obdobie uplatňovať. Trvajú na ňom hlavne Nemci a Rakúšania, ktorí sa obávajú našich dopravcov.

SkryťVypnúť reklamu

Celkovo bude doprava z nášho členstva v únii profitovať. „Užívatelia dostanú kvalitnejšie služby, zlepší sa presnosť, zvýšia záruky,“ hovorí Koronthály. Za vyššiu kvalitu sa však bude platiť viac.

Prechodné obdobie na kabotáž

Na území iného štátu nebude na prechodné obdobie od dvoch do piatich rokov povolené vykonávanie nákladnej cestnej dopravy (tzv. kabotáže). Na konci druhého roka po našom vstupe budú môcť jednotlivé krajiny únie oznámiť predĺženie prechodného obdobia o dva roky a potom ešte o rok, ak by to vážne narušilo ich národný trh. Ak krajina neoznámi predĺženie prechodného obdobia, bude to znamenať, že otvorí domáci trh dopravcom z iného členského štátu, ktorý rovnako otvorí svoj domáci trh.

Dôležitou súčasťou dohody je možnosť uzatvoriť dvojstranné dohody, ktoré môžu obmedzenie zmierniť alebo ho vôbec neuplatňovať.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti predstavuje kabotáž v únii v priemere menej než 1 percento medzinárodnej nákladnej cestnej dopravy.

(podľa MZV SR)

Slovenských dopravcov čaká skúška ohňom

Pre slovenských dopravcov bude vstup do únie zaťažkávajúcou skúškou. Roman Kment, hovorca združenia cestných dopravcov Česmad, si dokonca myslí, že mnohé firmy neprežijú.

„Po zrušení hraníc rapídne klesnú čakacie lehoty kamiónov a zefektívni sa ich prevádzka. Takmer tretina súčasného počtu vozidiel tak zostane nevyužitá. To zvýši konkurenciu a prinesie likvidáciu veľkého počtu firiem, pretože už v súčasnosti je podnikanie v cestnej doprave u nás na hranici rentability,“ vysvetľuje.

Na Slovensku podniká v medzinárodnej nákladnej a autobusovej doprave takmer 2500 podnikateľov. Česmad zastupuje viac ako 1600 subjektov, čo predstavuje 67 percent trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravné spoločnosti sa právom obávajú, že ich trhy prevezmú bohatšie a vysoko efektívne spoločnosti z krajín únie. Našim dopravcom sa pritom stále zvyšujú náklady – ceny nafty, povinné zmluvné poistenie, diaľničné poplatky či poplatky za mýta v zahraničí. Musia bojovať s vysokou cestnou daňou. Tá je trojnásobne vyššia, než je minimálna sadzba v únii.

O drastickom konkurenčnom tlaku po vstupe do únie sa však hovoriť nedá. Cestná doprava je už dnes maximálne liberalizovaná a prežíva priaznivé obdobie. Podľa analýz sa do roku 2010 bude objem prepravy a prepravné výkony zvyšovať.

Rovnaká situácia je aj v samotnej únii. Podľa údajov Európskej komisie tvorí cestná doprava 44 percent trhu pri preprave nákladov, kým námorná doprava 41 percent, železničná osem percent a vnútroštátnu riečna doprava len štyri percentá. Pri preprave osôb je prevaha cestnej dopravy ešte výraznejšia: patrí jej takmer 80 percent trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kmenta sa naši dopravcovi môžu na trhu únie presadiť. „Sme variabilní, ochotní a schopní tvrdo pracovať.“ Po našom vstupe sa budú môcť Slováci uchádzať o zákazky v krajinách únie a nebudú limitovaní prepravnými povoleniami ako dnes, odstránením hraníc sa zjednoduší preprava a znížia sa režijné náklady.

Veľa však bude závisieť od podpory štátu. „Je rozdiel, akú cenu nafty máme my, akú zahraničná konkurencia, koľko platíme za použitie diaľnic v Nemecku a koľko na Slovensku. Čím lepšie podmienky vytvorí štát pre svojich dopravcov, tým viac zlepší ich šance konkurovať iným,“ dodáva Kment.

Starosti dnes dopravcom v únii i na Slovensku spôsobuje požiadavka Bruselu zaviesť digitálne tachografy. Od 5. augusta budúceho roka ho musí mať zabudované každé vozidlo. Zariadenie bude zaznamenávať čas jazdy i čas odpočinku. „Zjednodušia sa tým cestné kontroly, pretože sa všetko bude zaznamenávať automaticky. S údajmi sa nebude manipulovať a zvýši sa bezpečnosť na cestách,“ hovorí Rudolf Koronthály, vedúci kapitoly Dopravná politika a riaditeľ odboru európskej integrácie na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií.

SkryťVypnúť reklamu

Už dnes členské i pristupujúce krajiny avizujú, že do augusta budúceho roka sa im zrejme požiadavku únie nepodarí splniť. (mim)

Silné a slabé stránky našich dopravcov

silné stránky:

* nízke mzdy

* jazykové znalosti

* ochota vodiča cestovať

* znalosť miestnych podmienok

slabé stránky:

* staršie a menej spoľahlivé vozidlá

* nedostatok peňazí

* obmedzená znalosť logistiky a informácií

Prínosy

* úplná liberalizácia medzinárodnej nákladnej cestnej dopravy okamžite po vstupe,

* prístup na logistické trhy a väčšia spolupráca s operátormi Európskej únie,

* využitie znalosti miestnych podmienok, najmä smerom na východ Európy,

* väčší rozsah poskytnutých dopravných služieb, väčšie prepravné vzdialenosti a lepšia spätná vyťaženosť znížia jednotkové náklady a zvýšia zisk,

SkryťVypnúť reklamu

* možnosť čerpania finančných prostriedkov z kohézneho fondu na rozvoj dopravnej infraštruktúry,

* zmierňovanie škodlivých účinkov dopravy na životné prostredie.

Riziká

* obmedzenie vo vykonávaní kabotáže v cestnej doprave,

* zlučovanie a fúzie malých dopravných firiem,

* nedostatočná finančná spoľahlivosť malých firiem, najmä v cestnej doprave , môže viesť k ich zániku,

* nedostatok a ťažká dostupnosť voľného kapitálu, vysoké úrokové sadzby, daňové a odvodové zaťaženie, nutnosť uhradiť väčšinu poplatkov (cestná daň, poistné) začiatkom kalendárneho roka, môže komplikovať zaobstarávanie moderných ekologických dopravných prostriedkov,

* konkurencia vysokokvalitných a produktívnych dopravcov v únii.

VÝHRADY EURÓPSKEJ KOMISIE

Slabé kontroly a inšpekcie kamiónov

SkryťVypnúť reklamu

V poslednej monitorovacej správe, ktorou únia mapuje pripravenosť Slovenska na členstvo, upozornila Európska komisia na viacero nedostatkov, tzv. oranžových bodov aj v kapitole doprava.

Komisia Slovensko žiada, aby zvýšilo úsilie pri vynucovaní sociálnych a technických predpisov únie v cestnej doprave a dokončilo preberanie legislatívy.

Posilniť treba cestné kontroly a inšpekcie kamiónov. Tento problém súvisí so slabými postihmi zo strany polície. Kontrola preťažených vozidiel a kamiónov, ktoré prepravujú nebezpečné veci alebo zvieratá, je v porovnaní s Nemeckom alebo Rakúskom veľmi chabá. Ak dopravca (často zahraničné subjekty) nedodržiava platné nariadenia, tak mu napríklad u nás nemôžu zadržať kamión s nákladom, čo je v susednom Rakúsku bežné.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenské právo nie je plne v súlade s úniou ani pri vnútrozemskej vodnej doprave a leteckej doprave.

Vo všetkých oblastiach dopravy žiada komisia posilňovanie administratívnych kapacít, ktoré zabezpečia uplatňovanie európskej legislatívy. (tasr, mim)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 681
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 468
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 448
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 454
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 580
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 993
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 173
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu