Pred parížskym Múzeom d‘Orsay je dav ľudí. Vyše hodinový rad nečaká tentoraz na magnety impresionistov, ale na pramene abstrakcie. Koncepciu výstavy zobral do rúk sám riaditeľ múzea. „Zdroje abstraktného maliarstva sme sa snažili predstaviť v novom svetle,“ hovorí Serge Lemoine, ktorý výstavu pripravil ako vychádzku po svetle a jeho vibráciách od začiatku 19. storočia až po rok 1914. „Okrem toho sme sledovali ako sa umelci snažili vyjadriť prepojenie maliarstva s hudbou a tancom.“
Kurátorovým slovám zodpovedá aj členenie expozície na tematické celky - slnko, temnota, hudba a podobne. Aj preto sú medzi predchodcov abstrakcie zaradení napríklad William Turner, Claude Monet alebo Paul Signac, ba dokonca aj grafické experimenty básnika Johanna Wolfganga Goetheho.
K najpočetnejšie zastúpeným umelcom patrí český maliar a grafik František Kupka (1871 - 1957), ktorý má na parížskej výstave viac než dvadsať obrazov. Niekoľko z nich bolo požičaných z Českej republiky. Ide najmä o kolekciu z pražského Musea Kampa, ktorú vytvorila zberateľka Meda Mládková. „Človek svoje vnútro odkrýva prostredníctvom slov,“ povedal raz Kupka, ktorého dielo Amorfa z roku 1912 patrí medzi prvé abstraktné obrazy v dejinách umenia. „Prečo by niečo podobné nemohol urobiť v maľbe a sochárstve, oslobodiac sa od foriem a farieb, ktoré ho obklopujú.“
Samozrejme, povedľa Kupku sú na výstave aj také ikony abstrakcie ako Kandinskij, Klee, Picabia či Derain. Ako hovorí Lemoine, vidieť ich pokope je dobrodružstvo očí a mysle.