
Prvým gratulantom prvého homosexuálneho biskupa anglikánskej cirkvi Genea Robinsona bol jeho partner Mark Andrew. FOTO – REUTERS
Hoci pre niektorých je vysvätenie prvého kňaza, ktorý sa otvorene hlási k svojej orientácii, „dôkazom cirkevnej jednoty“, odporcovia to nazvali „deklaráciou nezávislosti“ episkopálnej cirkvi. Tá je americkou odnožou celosvetového anglikánskeho spoločenstva.
Najhlasnejšie sa tradicionalisti už niekoľko mesiacov ozývajú z Afriky. Anglikáni v Keni chcú s americkou vetvou dokonca prerušiť styky. „Nemôžeme nájsť kompromis, keď ide o hriech,“ upozornil biskup Thomas Kogo.
Napätie bolo cítiť aj počas vysviacky. Športovú halu v Durhame prísne strážili a pred ňou sa tlačili dve skupiny demonštrantov. Jedni mali nad hlavami nápisy o „tolerantnom Bohu“, druhí o „anglikánskej skaze“. Ani vnútri neprebiehalo všetko hladko. Tradičné právo vystúpiť s námietkou totiž využili dvaja duchovní, ktorí Robinsonovo vysvätenie označili za „znesvätenie Písma“.
Hrozby rozkolu naznačoval už vývoj od Robinsonovho vymenovania. V októbri vyústil do stretnutia lídrov anglikánskej cirkvi z jednotlivých častí sveta, ktoré malo problém homosexuálnych kňazov riešiť. Schôdzka sa napokon skončila len vytvorením „vyšetrovacej“ komisie.
Odborníci však pripomínajú, že ani tentoraz napriek niektorým horlivým vyhláseniam pravdepodobne k rozdeleniu cirkvi nedôjde. Potvrdili to aj hlasy z Nigérie, ktorá má po Británii druhý najväčší počet veriacich. V Nigérii boli znechutení, o rozpade však nehovorili. „Rozdelením nič nedosiahneme,“ povedal nigérijský zástupca. Či však hlavy vychladnú aj inde, je otázne.
K istej forme delenia totiž už došlo. Americkí konzervatívci oznámili svoj plán, ktorý počíta s akýmsi zosieťovaním nespokojných diecéz a kongregácií. Sieť bude pôsobiť do istej miery nezávisle (aj keď nie úplne) od episkopálnej cirkvi, čo jej má údajne zabezpečiť možnosť vyznávať „tradičnú“ vieru.
Očakáva sa, že tento model by mohli použiť aj inde. V horšom prípade by to mohlo znamenať, že na najbližšie svetové stretnutie biskupov by síce Robinson pozvánku dostal, nemohol by tam však rovnocenne diskutovať s kolegami pochádzajúcimi z provincií, ktoré prerušili zväzky s americkou cirkvou.
„Je to akoby ste zasadli k rodinnému stolu, ale nemohli jesť,“ prirovnal situáciu medzi anglikánmi pre New York Times kňaz Kendall Harmon z Južnej Karolíny, ktorý pomáhal dávať dokopy Robinsonovych oponentov. „Každý, kto patrí k rodine, môže potvrdiť, že je to pomerne vážny problém.“
MARIÁN MAJER